top of page
  • אלדד גינוסר

ארבע מול ארבע - משחק בשליט

עודכן: 24 באוג׳ 2021


פוסט זה מיועד עבור שחקן הברידג' המתקדם ועוסק במלאכת הכרוז בחוזה עם שליט בהתאמה של 4 מול 4. משחק זה נחשב למורכב ביותר עבור הכרוז - בעיקר בשל ריבוי המהלכים הדרושים (חיתוכים, משיכת שליטים, פיתוח סדרות צדדיות) ותזמונם המתאים אך כמו גם בקושי לבחור את ה"יד המרכזית" (The Master Hand) מאחר והשליטים מחולקים באופן שווה בין השחקנים. באופן כללי - בשל מיעוט יחסי של לקיחות בסדרת השליט - משחקים אלה לרוב ישוחקו בקווים דומים לללא שליט, כאשר השליטים מהווים ערך נוסף.

כמו ללא שליט

מוטב לשחקן לספור לקיחות ולחפש לקיחות פוטנציאליות (במקום או בנוסף לספירת מפסידים). רוב המשחקים יתחילו כמו בללא שליט, כלומר זכייה בלקיחה ופיתוח מיידי של סדרה אטרקטיבית - על ידי הגבהה, ניצול אלמנט המיקום (עקיפה או משחק אל מכובד) או ביסוס סדרה ארוכה. על הכרוז לשאוף ברוב המשחקים האלה להתחיל בפיתוח סדרה צדדית טרם משיכת שליטים!

ניהול שליטים

ראשית, האבחנה בין שתי הידיים חשובה לצורך ניהול השליטים. בחירת היד המרכזית (The Master Hand) שבה ניתן גם לספור מפסידים, שם סדרת השליט תשמש אותנו לצורכי שליטה (Control) או משיכת שליטים בלבד, החיתוכים (אם יבוצעו) יבוצעו ביד השנייה. את היד הזו אנו בוחרים להגביה והיא לרוב זו עם הסדרה אותה אנו מפתחים (לא תמיד).

מלבד זאת, יש מספר דרכים לשימוש נכון בשליטים:

1. טקטיקת פעמיים חיתוך באותה היד (לא ביד המרכזית). ברוב המשחקים השליטים יתחלקו 3-2 בין היריבים ולכן אחרי משיכת 3 סיבובים ישאר לנו חיתוך אחד בכל יד (מקסימום חמש לקיחות בסדרה). אם הכרוז מעוניין להגדיל כמות לקיחות זו הוא חייב לתכנן לחתוך פעמיים באותה היד, טרם משיכת שליטים. לא תמיד טקטיקה זו אפשרית, אבל במקרים שכן, היא נחשבת לאטרקטיבית ביותר לצורך ביצוע מקסימום של לקיחות.

2. שימוש לצורך ביסוס סדרה ארוכה צדדית על ידי חיתוך (לא ביד המרכזית). איתור של סדרה ארוכה צדדית ביד המרכזית עם מפסידים שניתן לחתוך ביד השנייה לצורך פיתוח הסדרה.

3. שימוש בשליטים לצורך מעברים בין הידיים - זה נחשב למעבר הבטוח ביותר לשם פיתוח סדרה צדדית מהכיוון הנכון (עקיפה, משחק אל מכובד או חיתוך).

4. שימוש בשליטים לצורך שליטה - כפי שכתבתי, רוב המשחקים הללו ישוחקו בדומה למשחקים ללא שליט, כאשר השליטים מהווים "עוצרים" כנגד הלקיחות שהיריבים פועלים לפתח. לכן לרוב הכרוז לא ימשוך שליטים לפני פיתוח הסדרה הצדדית ויבקש תמיד לשמור על סדרת השליט ביד המרכזית שלמה. בהקשר זה, טקטיקה הגנתית ידועה במקרים אלה היא להכריח את הכרוז לחתוך מוקדם ובכך לגרום לו "לאבד שליטה".

משיכת שליטים

למעט במקרים נדירים (טקטיקת חיתוך צולב) על הכרוז לתכנן למשוך שליטים מוקדם יחסית, אך רק לאחר שטיפל בבעיות השונות של היד (פיתח מספיק לקיחות). אחרת הוא מסתכן בחיתוך של היריבים כנגד הלקיחות הבטוחות של ההתקפה או אלה שפותחו ב"עמל רב". לפיכך, מראש הוא ייתכנן שלאחת הידיים (היד המרכזית) תשאר סדרת השליט שלמה למטרה זו (שלושה סיבובים בדרך כלל או ארבעה במקרים נדירים יותר).

ניהול מעברים

על הכרוז לשאוף לנהל בצורה נכונה את המעברים בין הידיים. הרעיון העיקרי הוא שאם לכרוז יש בחירה, עליו לשמור מעברים ליד המרכזית (היד בה לרוב אנו מפתחים סדרה) לשלבים מאוחרים יותר של המשחק, כאשר ימשוך את שליטי היריבים ויבקש להנות מלקיחות שפותחו. על הכרוז לשאוף להתחיל לפתח סדרות מהצד הנכון (במקרה של עקיפה או משחק אל מכובד) או להשתמש בכניסות עבור חיתוך כפול ביד אחת. מכל מקום, השליטים הם לרוב הדרך הטובה ביותר לעבור מיד ליד בשלבים המוקדמים של המשחק (כל עוד הדבר אפשרי מבחינת איכות סדרת השליט בידנו).

התזמון הכי חשוב

התזמון המושלם של כל הפעולות: פיתוח סדרה ארוכה או מכובדים, חיתוכים, משיכת שליטים וגביית הלקיחות הבטוחות או שפותחו מצריכה את הכרוז לשחק בצורה טובה כדי לבצע מקסימום לקיחות בחוזים של 4 מול 4 שליטים. ההמלצה שלי מבחינת העיתוי היא שברוב המצבים הללו יש לפתח לקיחות נוספות לפני משיכת שליטים.

דוגמא 1

דרום משחק 4S בהובלה של QH. נראה שללא חלוקות רעות המשחק בטוח - המטרה היא כמובן להתמודד עם חלוקות רעות ובתחרות טופבוטום גם לקיחות עודפות חשובות. במשחק ללא שליט היינו מתחילים לפתח את סדרת הקלאב (בכל שאר הסדרות יש בהן לקיחות בטוחות). לפיכך, על הכרוז לזכות ב- AH, לשחק ספייד אל ידו - לצורך התחלת סדרת הקלאב מהצד הנכון. על הכרוז "לנחש" האם לבצע עקיפה על המלכה או על האס בסדרת הקלאב אבל זה כבר סיפור אחר (עדיף עקיפה על מלכה). אחרי קידום המכובדים בסדרת הקלאב יכול הכרוז להמשיך במשיכת שליטים!

דוגמא 2

נגד 4H הידיבים מובילים ב KS. שוב, המשחק אינו בסכנה אך אנו מבקשים לעשות מקסימום לקיחות אפשרי בחלוקות נורמליות (לרוב, השאיפה של הכרוז בטופ בוטום). איך כדאי לשחק?

פיתוח סדרת הדאימונד או פיתוח סדרת הקלאב? חיתוכים בספייד? הוצאת שליטים?

אפשרות אחת היא פיתוח סדרת הקלאב הארוכה על ידי עקיפה ואח"כ ביסוס הסדרה על ידי חיתוך בידו של צפון. אך אפשרות זו אינה טובה מכמה סיבות:

1. הדבר תלוי בחלוקה ידידותית של סדרת הקלאב (3-3 כנראה).

2. סדרת הדאימונד נוחה יותר לפיתוח כאשר אפשר לעשות עקיפה או אפילו רק לוותר על המלך דאימונד...

3. חיתוך של סדרת הקלאב בצפון אומרת למעשה שדרום הוא היד המרכזית (The Master Hand) ושם סדרת השליט צריכה להישאר שלמה - אך הכרוז העירני יבחין כי היריבים שהתחילו בספייד יכולים להמשיך ולגרום לדרום לחתוך!

התכנית הטובה ביותר היא בחירת צפון כיד המרכזית, והיא כוללת בחירה בטקטיקה של חיתוך באותה היד פעמיים והגבהת סדרת הדאימונד. התזמון של הכל יחד עם משיכת שליטים חשוב:

לקיחה ראשונה: זכייה ב- AS

לקיחה שנייה: חיתוך ספייד עם ה- AH (להשאיר מעברים בשליט ליד המרכזית (צפון).

לקיחה שלישית: משחק של הארט קטן לצפון

לקיחה רביעית: חיתוך ספייד נוסף בידו של דרום (טקטיקה של שני חיתוכים באותה היד)

לקיחה חמישית: משחק של הארט נוסף לצפון לצורך משיכת שליטים

בהמשך כדאי לוותר על העקיפה בדאימונד ופשוט לשחק AD ו- 10D (יש בעייה של חסימה אחרת)

העקיפה בקלאב תהיה המהלך האחרון של המשחק (2 הקלפים האחרונים) - ומותרות.

עד לכאן הפעם. חנוכה שמח לכולם.


448 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page