top of page
  • אלדד גינוסר

הכריזו מדויק שחקו בטוח

עודכן: 24 באוג׳ 2021


שחקנית הברידג' הבריטית-אוסטרית, ריקסי מרקוס (Rixi Markus) - הנחשבת לאחת מהשחקניות הטובות בהיסטוריה של המשחק - כתבה ספר ברידג' בשם: "הכריזו באומץ, שחקו בטוח" (Bid Boldly, Play Safe). כעקרון, מדובר בגישה בריאה ביותר לשחקן הברידג', לפיה, בהכרזה יש לקחת סיכונים (להתחייב גבוה) אך יש לשחק באופן זהיר על מנת להבטיח את ביצוע החוזה. פוסט זה הוא בבחינת מחווה לכלל הזהב שמרקוס טבעה אי שם בשלהי שנות ה- 60, אך גם "שיר הלל" לגישה המודרנית להכרזות בברידג' אשר שמה דגש גדול יותר על תקשורת בין השותפים המובילה לדיוק בהכרזות, הגם שלא מזניחה משחק זהיר ובטוח הדרוש לביצוע החוזה.

פוסט זה מיועד לשחקנים מתקדמים, המעוניינים לשפר את הכרזותיהם ע"י שימוש בשיטה המודרנית להכרזות: "2 על 1 מחייב למשחק מלא" (Two over One - Game Forcing) - שעל עקרונותיה המלאים כתבתי במפורט בספרי "2 על 1 מחייב למשחק מלא".

ככלל, השיטה נשענת על שינוי קטן בעל השלכות מרחיקות לכת בהכרזות הבסיסיות. התשובה של סדרה חדשה בגובה 2 לפתיחה ב- 1S/H מראה באופן מסורתי 11+ נקודות וכוללת ידיים מזמינות למשחק מלא או מחייבות למשחק מלא, אך במסגרת השיטה החדשה הכרזה כזו תראה 13+ נקודות ותיצור מצב של Game Forcing - מצב אשר בו אין לקרוא פאס לפני הכרזת משחק מלא. מצב זה מקנה לשותפות שקט וביטחון להכריז בצורה מדויקת -או מדעית- לקראת המשחק המלא הנכון או הסלם. לשיטה מתלווה הכרזת תשובה מיוחדת של 1NT מחייב או חצי מחייב (Semi Forcing) - הכוללת בין היתר מגוון ידיים מזמינות (11-12 נקודות).

בואו נבחן את הכרזות מזרח-מערב בידיים הבאות:

West East

AKQxxx J10

AKxx xxx

void QJx

xxx AKQxx

מערב מחלק, צפון-דרום לא מכריזים, מהלך ההכרזות המומלץ:

W E

1S 2C

2H 2NT

3C 3S

4D 5C

6S pass

ניתוח ההכרזות:

2C - הכרזת מזרח בשיטת 2/1 היא בראש ובראשונה טבעית (או נוטה לטבעית, במקרים של Better minor) - מראה חמישה קלפים בקלאב ו- 13+ נקודות. ההכרזה הזו יוצרת מצב של מחויבות משותפת למשחק מלא: איסור על קריאת פאס לפני המשחק המלא.

2H - למערב בחירה בין שתי הכרזות: האם להכריז את סדרת ההארט או את סדרת הספייד- במקרים של 64 יש כמעט תמיד להכריז את הרביעייה קודם (כפי שכתבתי בפוסט על "תיאור חלוקה"). למערב בחירה נוספת - האם להכריז נמוך או לבצע "קפיצה" בשל הכוח של היד. חשוב להבין כי במסגרת מכרז מחייב למשחק מלא הקפיצה מראה יד טובה שהכיוון שלה ברור מבחינת חלוקה - למשל נהוג לשחק כי קפיצה כזו (3H) מראה 5-5. הצורך להגדיר באופן ברור "קפיצה" נובע מהחיסרון שיש ב"קפיצה" - בכך שהיא גוזלת מהשותפות מרווח הכרזה יקר - לכן יש להימנע מהכרזות ב"קפיצה" אלא אם מתאימות הן מבחינת הניקוד והן מבחינת החלוקה.

2NT - הכרזת 2NT מצד המשיב בסיבוב השני אינה מבטיחה יד מאוזנת אלא מראה נטייה בלבד למשחק ב- NT, לכן הדרישה העיקרית היא עוצר או חצי עוצר בסדרה שלא הוכרזה (או במקרה שהוכרזו רק שתי סדרות - אז עוצרים/חצי עוצרים בסדרות שלא הוכרזו). מדובר בהכרזה חשובה למדי, מאחר והיא נמוכה יחסית (עדיין בגובה 2) ומאפשרת לפותח בסיבוב השלישי לתת תיאור מדויק יותר של ידו. בהכרזה זו למשל שתי השיטות נבדלות (במסגרת השיטה הטבעית, אשר אינה מחייבת למשחק מלא, ייאלץ המשיב להכריז 3NT מכיוון שניתן לקרוא פאס מול הכרזת 2NT) וכאן טמון יתרון גדול לשיטת ה- 2/1 המאפשרת החלפת מידע רגועה מבלי חשש לעצור לפני משחק מלא.

3C - למערב בחירה האם להכריז 3S או 3C. מצד אחד הוא רוצה להראות שישה קלפים בספייד; מצד שני מעוניין להראות 3 קלפים בקלאב (תמיכה בסדרת השותף - הכרזת ה- 2C מראה לרוב לפחות חמישה קלפים וכך יתייחס אליה הפותח). כלל חשוב ב- 2/1 הוא כאשר יש בחירה בין שתי הכרזות המתארות את היד יש להכריז את הזולה יותר. במקרים אלה, הכרזת 3C מראה שלושה קלפים בסדרת הקלאב ואינה שוללת הכרזת תיאור גבוהה יותר (כגון 3H או 3S) בעוד הכרזת 3S המראה שישה קלפים שוללת הכרזת תיאור נמוכה יותר, כמו 3C... עקרון זה (ההכרזה הזולה קודם) מסייע לשותפות לנצל בצורה אופטימלית את ההכרזות לצורך תיאור הידיים.

3S - הכרזה זו מראה את האחזקה הטובה ביותר האפשרית מצד מזרח: דבלטון טוב (מכובד דבלטון) בסדרת הספייד. יש להבין כי אם למשיב הייתה אכן תמיכה בספייד היה נדרש להכריזה בשלב מוקדם יותר, בסיבוב השני (במקום ה- 2NT). לאחר שמזרח שלל הלכה למעשה תמיכה בספייד, הכרזה של ספייד כעת תראה את הדבר הקרוב ביותר. מדובר בהצעה למשחק בספייד והפותח יכול בעצמו להכריז 3NT במטרה לסרב.

4D - עד כה הפותח לא הראה את כוח ידו או את השישה קלפים בספייד. הכרזת ה- 4D מראה את שניהם - תיכף נבין מדוע. אם הפותח כעת היה בוחר להכריז 4C/4H/4S הרי שמדובר בהכרזות טבעיות עם משמעות טבעית (4C רוצה סלם בקלאב, כאשר לא הוכרז המשחק המלא - 5C) ו- 4H/4S הן הכרזות המציעות משחק מלא ב H/S. הכרזת הסדרה הרביעית (D) אינה טבעית בכל מקרה, כמו גם בשל העובדה שעד כה הכריז הפותח את שלושת הסדרות האחרות - ולכן הכרזת דאימונד אינה הצעה למשחק - אלא קיוביד - במקרים אלה הקיוביד קובע את הסדרה האחרונה שהוכרזה כשליט (ספייד) ומציע הכרזה גבוהה יותר (סלם) כי אחרת הפותח היה מכריז 4S בלבד.

אגב מדוע הפותח לא מכריז 4NT במטרה לשאול לקלפי מפתח? מכיוון שיש לו חוסר - לא מומלץ לשאול לאסים עם חוסר מכיוון שכמות האסים לא יסייעו להבנה האם האס ממוקם מול החוסר (ולכן מבוזבז). מכל מקום - הכרזת ה- 4D מראה על רצון להכריז סלם בספייד.

5C - למשיב יד מינימלית יחסית ועליו להתלבט בין הכרזת 4S לבין הכרזת 5C. הכרזת 4S מראה על יד מינימלית ורצון לעצור במשחק מלא. שאר ההכרזות יש להן משמעות של קבלת ההזמנה של השותף לסלם, כאשר 4NT הינה ההכרזה החזקה ביותר ומשמעותה אף נטילת פיקוד על המכרז לכיוון של סלם. הכרזת 5C מראה רצון מסוים בהכרזה של סלם עם קלפים טובים (קונטרול/קונטרולים) בסדרת הקלאב. יש לזכור כי על סמך הכרזת הפותח (הראה שלושה קלפים בקלאב) ידו של המשיב מתחזקת כעת בשל ה- AKQ קלאב המכסים מפסידים בטוחים של השותף. שימו לב, משחק בקלאב אינו אלטרנטיבה מכיוון שהפותח לא הכריז 4C אלא קבע את סדרת הספייד בתור שליט על ידי הכרזת 4D.

6S - הכרזת ה- 5C של השותף מסייעת לפותח עם שלושה מפסידים בסדרת הקלאב לקבל את ההחלטה הסופית.

וכעת למשחק...

היריב מוביל בספייד ועל הכרוז לבצע 12 לקיחות. אם יספור לקיחות בטוחות יראה שיש לו 11 (6 בספייד, 2 בהארט ו- 3 בקלאב). שאר הלקיחות יבואו ככל הנראה מהקלפים הקטנים בסדרת הקלאב. באופן נורמלי היה הכרוז מושך שליטים ומשחק AKQC:

- S Qxx

H AKxx xxx

D - QJ

C - xx

המצב לעיל הוא לאחר הסיבוב השישי, הכרוז משך שלושה שליטים (בהנחה והסדרה התחלקה 3-2) ושלוש לקיחות בסדרת הקלאב. בלקיחה האחרונה זכה הדומם באחד מהמכובדים בסדרת הקלאב. כעת, אם סדרת הקלאב מחולקת 3-2 בין היריבים (כ- 68% מהזמן) שני הסיבובים האחרונים בסדרת הקלאב הם לקיחות ועליהם ניתן להשליך מפסידים בהארט ולבצע סה"כ 13 לקיחות.

אם סדרת הקלאב מחולקת 4-1 אפשר לחתוך את הקלאב בידו של הכרוז ולהגביה את הקלאב האחרון בדומם המהווה את הלקיחה ה- 12. אך יש לשים לב, כי בשלב זה אין קלפים גבוהים בדומם אשר יוכלו לשמש את הכרוז ככניסה כדי לגבות את הלקיחה האחרונה בקלאב. במקרה זה ייאלץ הכרוז לוותר על הלקיחה בקלאב ולהישען על חלוקה אוהדת בהארט (3-3, כ 36%).

מראש יכול היה הכרוז להבטיח את החוזה גם בפני חלוקה של 4-1 בסדרת הקלאב - על ידי תמרון לא רגיל הכולל ויתור על לקיחה! נחזור שתי לקיחות אחורה.

- S Qxx

H AKxx xxx

D - QJ

C xx AKxx

במצב זה, על הכרוז לשחק קלאב קטן משתי הידיים! במהלך זה הכרוז מבטיח מפסיד בסדרת הקלאב גם אם החלוקה היא 3-2 ולכן מדובר בתמרון מוזר למראית עין. עם זאת, המהלך מבטיח לקיחה נוספת בסדרה גם אם היא מחולקת 4-1, מאחר והקלאב הנוסף בידו של הכרוז משמש כמעבר החסר לדומם ללקיחה ה- 12 (הסיבוב החמישי של הקלאב) - זה שהיה חסר לכרוז כדי להגביה את הסדרה.

מהלך זה של הכרוז מכונה "משחק בטוח" (Safty Play), הנועד להבטיח את ביצוע החוזה במחיר של ויתור על לקיחה עודפת. משחק זה הינו סטנדרטי עבור הכרוז המעוניין להבטיח את החוזה שבו הוא משחק בכל מחיר - ולכן שכיח יותר בשיטת הניקוד IMP המתגמלת בעיקר את ביצוע החוזה המוכרז.

היד המלאה:

xxx

Jx

Axxx

J109x

AKQxxx J10

AKxx xxx

void QJx

xxx AKQxx

xx

Q109x

K109xxx

x

הטקטיקה של הכרוז ביד זו מבוססת על רצון להבטיח את החוזה בכל מחיר, גם אם מדובר בוויתור על לקיחות עודפות. מראש, כאשר הכרוז בחן את החוזה נראה היה שמדובר בחוזה טוב - ולכן עליו להיות פסימי בגישתו - לחפש מה עלול להשתבש ולפעול להבטיח את החוזה בכל מחיר. מנגד, אם מדובר בחוזה שנראה רע על הכרוז לאמץ גישה חלופית, אופטימית יותר המתבססת על השאלה - מה יכול לקרות טוב כדי שאני אבצע את החוזה.

בעתיד ניתן יהיה להשיג פוסט זה ודומים כשיעורים אינטראקטיביים בשפה האנגלית באפליקציית משחק ולימוד ברידג' - Bridge Bandit.

עד כאן הפעם....


138 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page