top of page
  • אלדד גינוסר

הפתיחה 2קלאב

עודכן: 24 באוג׳ 2021


מערכת התשובות וההמשכים לפתיחה המלאכותית והחזקה 2C אינה דומה למצבי הכרזה בסיסיים בברידג'. למערכת זו כמה מאפיינים יחודיים לה:

1. השימוש בהכרזות הפתיחה 2C והתשובה 2D כהכרזות מלאכותיות באופיין

2. התמודדות משותפת עם פיזור קיצוני של הכוח בין שני השחקנים (חזק במיוחד מול חלש במיוחד)

3. הכרזה במצב של מחויבות למשחק מלא (Game Forcing Auction)

פוסט זה מבקש לדון ברמה העקרונית כיצד מערכת זו עובדת - ובתוך כך להבין את משמעות ההכרזות ואת ההגיון הבסיסי העומד מאחוריהן. ראשית כל, את התשובות וההמשכים הבסיסיים לפתיחה 2C ניתן למצוא בתמצות בספרון "ברידג' ב- 60 שניות" - עמוד 19.

על הפתיחה המלאכותית 2C

בסטנדרט הישראלי הפתיחה 2C הינה הפתיחה המלאכותית החזקה, אשר מראה על 23+ נק"ג או יד עם 9 לקיחות גבוהות (17+ נק"ג). מדובר על פתיחה יחסית נדירה, בה לשחקן הפותח יש לבד משחק מלא בידו (או קרוב מאוד לכך) ואינו מוכן לקחת את הסיכון ששותפו יקרא פאס מול פתיחה רגילה. מטרתה של הפתיחה היא להכריח את השותף - אשר בפוטנצייה חלש במיוחד - לנהל שיח, שבבסיסו עומדת ההבנה שיש לנו משחק מלא ואולי סלם.

23 נק"ג ומעלה אינן מגיעות הרבה - אך עדיין לא קשה במיוחד לספור אותן ולהבין כמה היד חזקה. לעומת זה, ספירת לקיחות זה סיפור אחר... ניקח לדוגמא כמה ידיים:

S xx

H AKQJ109876

D x

C x

ביד זו יש 9 לקיחות במשחק ב- H, אך לא תפתח 2C מאחר ואין תנאי בסיס של 17+ נקודות. הפתיחה הנכונה היא 1H או 4H.

S Axx

H AKQJ10xx

D A

C xx

ביד זו יש 9 לקיחות עם 17+ נק"ג - ולכן מתאימה פתיחה של 2C, אחר כך תוכרז סדרת ההארט.

S AK1098x

H KQJ10

D AK

C x

ביד זו יש 9-10 לקיחות עם 20 נק"ג - לכן תפתח 2C. ספירת הלקיחות תתבצע -סדרה, סדרה:

1. ספייד - יש 4 או 5 לקיחות. יש לזכור כי ספירת הלקיחות מניחה משחק בשליט הרצוי. במקרה זה, הסבירות להפסד גם של J + Q זעיר וזניח.

2. הארט - יש 3 לקיחות לאחר ההפסד של ה- AH

3. דאימונד - יש שתי לקיחות AK

ספירת הלקיחות אפוא שימושית בעיקר בידיים עם סדרה ארוכה. כך יש להביא בחשבון רצפים או רצפים פנימיים ואורך (למשל, הסיבוב החמישי, השישי והשביעי של סדרה נחשבים ללקיחות גם אם מדובר בקלפים קטנים!)

על התשובות הבסיסיות לפתיחה 2C

למשיב בחירה בין שתי "קבוצות" של תשובות:

1. התשובה המלאכותית החלשה - 2D

2. אחת מבין התשובות הטבעיות החזקות - 2H\2S\3C\3D או 2NT

בכל מקרה - אין למשיב אפשרות של פאס! בעיקר בשל העובדה ש- 2C היא הכרזה מלאכותית - ואין לפותח רצון לשחק בחוזה זה.

התשובה המלאכותית החלשה (0-7 נק"ג) - 2D

מאחר ולמשיב אין אפשרות של פאס (גם אם בידו 0 נקודות) - תשובת ה- 2D תשמש אותו עם כל יד בתחום של 0-7 נק"ג. תשובת ה- 2D הינה הכרזה מלאכותית ואינה מראה דבר על חלוקת המשיב. כמו הפותח 2C, המשיב בשלב ראשון מגדיר את כמות הנק"ג בידו (0-7) ומשאיר את תיאור החלוקה של היד להכרזות ההמשך. בראש ובראשונה, מטרת התשובה של 2D היא לאפשר מפלט נוח לידיים חלשות במיוחד (החייבות להכריז בכל מקרה) ו"להחזיר את הכדור לפותח" לשם תיאור חלוקה.

כמה דוגמאות, השותף פתח 2C:

S Jxxxxx

H Qx

D xxx

C xx

יד זו תכריז בתחילה 2D, בסיבוב הבא תכריז את סדרת הספייד ככל הנראה

S x

H xx

D xxxx

C xxxxxx

יד עם 0 נק"ג. בשלב ראשון תכריז 2D!

S Kxxx

H Qxxx

D void

C Jxxxx

יד עם 6 נק"ג - בשלב ראשון תכריז 2D! גם עם חוסר... בכל מקרה מדובר בהכרזה מלאכותית.

נשאלת גם השאלה מדוע הטווח של 0-7 נק"ג כל כך גדול - ואין הבחנה בין 0-1 נק"ג - יד חלשה במיוחד - לבין 6-7 נק"ג, שיחד עם 23 אנחנו על גבול הסלם. התשובה לכך, היא שבבסיסה של מערכת התשובות שלנו לפתיחה 2C עומדת בראש ובראשונה השאלה - האם יש כאן סלם? כפי שנראה, מרגע הפתיחה של 2C, ההנחה של השותפות היא שיש משחק מלא - אך התשובה של המשיב שלילית\חיובית תקבע את כיוון ההכרזה - סלם או לא ?

לפיכך גם ניתן לראות את התשובות ל- 2C :

2D - יד חלשה, 0-7 נק"ג - אין סלם (כנראה)

תשובה אחרת - יד חזקה, 8+ נק"ג - יש סלם (כנראה)

התשובות הטבעיות החזקות (8+) - 2H\2S\3C\3D או 2NT

שאר התשובות לפתיחה 2C הינן נדירות למדי (ברוב מובהק של הידיים אחרי פתיחה 2C תבוא התשובה 2D), טבעיות לגמרי- מראות על לפחות חמישה קלפים, וחזקות (8+) נק"ג. ההכרזות הללו מודיעות שהשותפות באזור של הסלם מבחינת נק"ג (31+). לרוב אחרי תשובה זו יתבצע חיפוש התאמה ופעמים רבות הכרזת סלם קטן או גדול. כמה דוגמאות, השותף פתח 2C:

S KJxxx

H Qxx

D xxx

C Qx

ביד זו המשיב יכריז 2S - הוא מראה 8+ נק"ג, עם לפחות חמישה קלפים בספייד!

S xxx

H xx

D Ax

C KJ10xxx

ביד זו המשיב יכריז 3C - הוא מראה על 8+ נק"ג, עם לפחות חמישה קלאבים! יש לשים לב כי המשיב עם סדרת דאימונד אמור "לקפוץ" ל- 3D, מאחר והכרזת ה- 2D הינה בעלת משמעות מלאכותית וחלשה.

ללא חמישיות, עם 8+ נק"ג גבוהות יכריז המשיב 2NT:

S KQx

H Q10xx

D Kxxx

C xx

למשיב 10+ נק"ג. הוא יודע כבר שיש סלם - אך אינו יודע האם 6NT הוא הסלם הנכון, או האם יש סלם גדול ? הכרזת ה- 2NT מראה קודם כל 8+ נק"ג עם יד מאוזנת.

המשכים אחרי 2C-2D

על כמה עקרונות להנחות אתכם כאן:

1. יש משחק מלא! Game Forcing Auction

למעט מצב אחד (אותו נגדיר מייד), אין המשיב (אפילו עם 0 נק"ג...) או הפותח רשאים לקרוא פאס לפני הכרזת משחק מלא! מצב זה מכונה Game Forcing Auction והוא נועד להוריד מה"שולחן" את האפשרות של משחק בחוזה חלקי - לפיכך התקשורת בין השותפים תתמקד במציאת המשחק המלא המתאים או בסלם. היתרון של המצב הזה - הוא ביכולת של השותפים להכריז "לאט ובטוח", להעביר כמה שיותר אינפורמציה אחד לשני מבלי לחשוש שמא יבוא פאס לפני המועד (משחק מלא). יצוין, כי מצב בו השותפות מחוייבת למשחק מלא החל מגובה נמוך יחסית (גובה 2) הינו נדיר, אך בכל זאת קיים בכל מיני מצבי הכרזות מורכבים יותר מפתיחה 2C.

החוקים למצב שבו השותפות מחוייבת למשחק מלא (Game Forcing Auction):

א. אסורה קריאת פאס לפני משחק מלא!

ב. יש להכריז את חלוקת היד ולא את הכוח (נק"ג)!

ג. "הכרזות קפיצה" (ללא התאמה) מראות ידיים מיוחדות וכמעט אין להשתמש בהן...

ד. יש עדיפות להכרזות "זולות" יותר (נמוכות יותר) המאפשרות יותר מרווח הכרזה להמשך תיאור והתלבטות

ה. הכרזת המשחק המלא היא הכרזה חלשה - הצעה ראשונה לעצור!

סעיף א' מיועד בעיקר למשיב - ללא נקודות הנטייה הטבעית שלנו היא לשאוף לקרוא פאס כל הזמן! קריאת פאס לפני משחק מלא הינה טעות, מאחר ולפותח לרוב יש מספיק כוח למשחק מלא בעצמו.

סעיף ג' מיועד בעיקר לפותח 2C, אשר עם יד מיוחדת מרגיש צורך "לקפוץ". הכרזת ה"קפיצה" הינה טעות במצבים אלה ויש להימנע ממנה - אם הפותח בטוח כי שותפו לא יקרא פאס - אין צורך לקפוץ (דוגמאות בסעיף 2).

סעיף ב' מיועד לשני השחקנים - הפותח והמשיב ביחד. סעיף 2 יעסוק בו.

בסעיף ד' לא אעסוק (אך ניתן למצוא מידע עליו במסגרת ספרי "2\1 מחייב למשחק מלא", העוסק במצב כזה)

סעיף ה' מיועד לשני השחקנים ואתן דוגמא קלאסית קצרה בסעיף 4 - הקפטן של ההכרזה

דוגמא:

צפון

S AKJ92

H AKQ3

D AK

C Jx

דרום

S xx

H Jxxx

D xxxxx

C 10x

לצפון-דרום יש 26 נק"ג יחד והתאמה של 8 קלפים בהארט. לפיכך החוזה המומלץ הוא 4H. הבעיה הגדולה בהכרזתו היא ההבדל הקיצוני בכוח בין צפון (25 נק"ג) ודרום (נקודה אחת). קיצוניות זו משפיעה על שני השחקנים גם מבחינה רגשית - ועלולה לגרום לטעויות רבות יותר. המכרז הנכון לשתי ידיים אלה:

2C - 2D

2S -3D

3H-4H

P

המכרז הנכון יכול להיפגע אם - דרום ("המסכן") היה מחליט סתם ככה לקרוא פאס - מאחר ויש לו נקודה אחת בלבד.... או אם צפון (ב"אופוריה") בוחר "לקפוץ" ולא להכריז לאט כך שיוכל לתאר בהכרזתו הראשונה 23+, בהכרזתו השנייה את סדרת הספייד ובהכרזתו השלישית את סדרת ההארט. אם אחד מאלה יקרה - המכרז לא יתנהל בצורה נכונה ולא יהיה ניתן להגיע לחוזה המתאים.

2. מכריזים טבעי ככל האפשר

הכרזת סדרה חדשה (מצד הפותח או המשיב) מראה לפחות 5\6 קלפים ביד לא מאוזנת, הכרזת NT מראה על יד עם נטייה למאוזנת, הכרזת המשך של סדרה נוספת מראה על לפחות 4 קלפים בסדרה זו.

S AJ87

H K10

D KQJ

C AKQ2

בידו זו 23 נק"ג בחלוקה מאוזנת. לאחר פתיחה 2C הראה הפותח כבר שיש לו 23 נק"ג או יותר, כעת עליו להראות את החלוקה: יד מאוזנת תכריז 2NT. הכרזה זו היא היחידה מבין הכרזות הפותח המאפשרת לשותף קריאת פאס! לכן היא גם תחומה בנק"ג: 23-24. ולכן שחקן עם 25- 27 נק"ג יכריז כך 3NT:

2C 2D

3NT

S AQ10765

H AKQ3

D AQ

C K

ביד זו הפותח יכריז 2S - הסדרה הארוכה בידו. לאחר מכן יישאף להכריז הארט (3H), על מנת להראות לפחות 4 קלפים בסדרה נוספת!

S Jxxxx

H x

D xxxx

C xxx

לאחר תשובה של 2D ל- 2C מצד השותף, השותף ממשיך ב 2H. כעת על המשיב להכריז 2S - מראה חמישייה בסדרת הספייד.

S Kxxx

H xx

D xxx

C Jxxx

ועם יד זו 2NT (ללא חמישיות)...

S xx

H xxx

D xxx

C xxxxx

ועם יד זו לתמוך בסדרת ההארט (4H - ראה סעיף 4)

S Jx

H xx

D Qxxxx

C xxxx

ועם יד זו להכריז 3D (חמישה קלפים)

3. 2C-2D-2NT : היוצא מן הכלל

מצב זה הוא היוצא מן הכלל בכך שהפותח תוחם (גבול עליון) את נק"ג שלו: 23-24 ולפיכך זה גם המצב היחיד בו הפותח קופץ ל- 3NT על מנת להראות 25-27 נק"ג.

המשיב בתגובה ל- 2C-2D-2NT :

א. יכול לקרוא פאס עם 0-1 נק"ג (מצב יחידי בו המשיב יכול לקרוא פאס לפני משחק מלא!)

ב. ישתמש במערכת התשובות הרגילה כמו מול פתיחה של 2NT: זה כולל מוסכמות כמו סטיימן והעברה (Transfer).

כמה דוגמאות:

S Qxx

H xxx

D xxxx

C xxx

עם יד זו המשיב יכריז 3NT - בידו 2 נק"ג יחד עם 23-24 שהבטיח השותף יש משחק מלא. עם 0 או נקודה ניתן לקרוא פאס.

S Q10xx

H Jx

D xxx

C xxxx

עם יד זו (ארבעה קלפים בספייד) המשיב יכריז 3C סטיימן - הכרזה שנועדה למצוא התאמה של 4-4 בסדרת המייג'ור.

S xx

H J10xxx

D Kx

C xxxx

עם יד זו יכריז המשיב 3H בשיטה טבעית ו- 3D אם משחקים את מוסכמת "טרנספר".

4. מי מנווט את הכרזת הסלם? (מי ה"קפטן")

בדר"כ המשיב! מאחר וטווח הנק"ג שלו הוא עצום 0-7 - המשיב עם 6-7 נק"ג אחראי "להזמין" את שותפו להכרזת סלם. דוגמא פשוטה יחסית:

S Kxx

H xxx

D xx

C Kxxxx

השותף פותח 2C והכרזנו 2D, כעת השותף מכריז 2S. כעת עם 6 נק"ג והתאמה המשיב אמור להזמין את שותפו לסלם. מקובל כי במצב של GF התמיכה בגובה 3 חזקה יותר מהתמיכה בגובה 4 (היפוך המשמעות ממצב שאינו מחייב למשחק מלא). ההגיון הוא - שאם מצאנו התאמה במייג'ור, ואנחנו מחוייבים להכריז משחק מלא - הרי שסתם ההכרזה של המשחק המלא תהיה במשמעות סוגרת והכרזת תמיכה 3S במקרה זה תראה על הזמנה לסלם. במצב מורכב יותר, המשיב יידרש לעלות אפילו לגובה של 5S כדי להזמין לסלם!

המשכים אחרי 2C- תשובה חיובית

לאחר שהמשיב ענה תשובה חיובית - בטוח שיש לנו משחק מלא - וסביר להניח שיש סלם - השותפים במצב של מחויבות למשחק מלא! לכן יבקשו להכריז לאט ובטוח, להעביר אינפורמציה אחד לשני ולחפש אחרי התאמה - אין אפשרות של עצירה לפני משחק מלא. לרוב, הפותח 2C יהיה הקפטן של ההכרזה, אך גם זה יכול להשתנות לעיתים.

עד לכאן הפעם - ב 25 באוקטובר, יום ג' החל מהשעה 20:00 אקיים ערב השתלמות להוראת ברידג' במועדון ברידג' אביבים. לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות אלי או למועדון ברידג' אביבים


953 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page