top of page
  • אלדד גינוסר

הלגמו בפעולה...

עודכן: 24 באוג׳ 2021


כמו רבים וטובים לפני בחרתי בפוסט זה לכתוב על שחקן הברידג' האגדי - גייר הלגמו (Geir Helgemo) הנורבגי .

פעמים רבות הלגמו כונה: "the Human Deep Finesse", על כך שהוא מסוגל לקרוא את הקלפים ולשחקם כמו תוכנת המחשב "Deep Finesse", המחשבת את המהלכים לפי 52 קלפים (ולא 26 קלפים כפי שהמשחק משוחק באמת) ולפיכך משחקת מושלם. ואכן לאורך השנים יש לשחקן הנורבגי מספר ביצועים מרהיבים, אשר לצד זכיות בתחרויות רבות, הופכים אותו לאחד משחקני הברידג' המפורסמים בכל הזמנים.

היה לי העונג לשחק נגד הלגמו פעמים רבות - לפעמים לנצח אותו, ובעיקר להפסיד לו - ראיתי אותו שוגה ומבריק - אך מעל להכל מדובר באחד מהיריבים האדיבים והנעימים בשולחן, דבר די נדיר בעולם הברידג' התחרותי.

בחרתי לכתוב כאן על אחת מהידיים המפורסמות של הלגמו, האהובה עלי באופן אישי, אשר זכתה בפרס משחק היד הטוב ביותר של מגזין הברידג' היוקרתי Le Bridgeur - בשנת 1997.

בתחרות IMP אמריקאית, לאחר שמערב פתח 2H חלש (למערב סדרת הארט מעולה וחלוקה של 5-5, לכן החליט לפתוח 2H חלש על אף שאין לו 6 קלפים בסדרה) ושותפו תמך בו לגובה 4 - בחר הלגמו בהכרזה האגרסיבית למדי של 6D. מערב הוביל ב- KH והלגמו ניגש למלאכת הביצוע.

אם מסתכלים על הידיים של צפון-דרום בלבד נדמה שהסיכוי היחידי לביצוע החוזה הוא פיתוח לקיחה בסדרת הספייד, עליה יושלך קלאב מצפון והמפסיד בסדרת הקלאב יוכל להיחתך. אך פעולה זו לרוב תלויה בחלוקה נוחה של סדרת הספייד (3-3) - מה שניתן לראות שלא מתרחש בחלוקת קלפים זו. אז איך הלגמו ביצע את החוזה הבלתי אפשרי?

גם כאשר מומחי ברידג' מסתכלים על 52 הקלפים "פתוחים", לרוב אין הם יכולים לראות באופן מיידי (או אף בכלל) את דרך המשחק המנצחת. אך הלגמו ראה ואף שיחק כך בשולחן - לאחר שחתך בידו את ההובלה בהארט והוציא את השליטים בסיבוב אחד הוא שיחק ספייד קטן מידו לכיוון ה- 7!!! מזרח זכה ב- J וחזר מייד בספייד נמוך. כעת הלגמו ניחש שיש לשחק נמוך מידו ולזכות ב- 9 של הדומם, על ה- AK ספייד השליך קלאב מפסיד מהדומם וביצע את החוזה.

ההגנה של מזרח אינה רלוונטית. משחק המפתח מצד הכרוז הוא ביצוע עקיפה נדירה על ה- 8 ספייד - מהלך אלגנטי אשר אחריו משחק של ה- 9 ספייד מהדומם -אשר אותו חייב מזרח לכסות - "מוחץ" את ה- 8 של מערב, מעין מהלך של Intra-finesse מרהיב ביופיו, אשר משאיר לבסוף מלכודת בדרום של K6 נגד מכובד וקטן אצל מזרח. לפי הלגמו, היו לו שני רמזים "פסיכולוגיים" לשחק כפי שהוא שיחק: החזרה המהירה של מזרח בספייד אשר נראתה לו חשודה בשולחן וכן העובדה שכאשר שיחק ספייד קטן מידו לכיוון ה 97 בדומם, מערב שיחק במהרה נמוך ואפילו לא עצר - דבר להתרשמותו של השחקן הנורבגי הסגיר שככל הנראה אין לו אחד מהקלפים הגבוהים.

כמובן שהובלה בקלאב הייתה מכשילה את החוזה, אך אין השחקנים יכולים לראות מבעד לקלפים (אולי הלגמו כן?). לאורך השנים יש להלגמו ביצועים מרהיבים של משחקי לחץ מהממים והגנות ספקטקולריות - אך היד הזו, על יופיה ופשטותה תישאר האהובה עלי מכל. בראבו להלגמו.

אני מזמין אתכם לקרוא פוסטים קודמים בבלוג שלי - אשר חלקם מיועדים לשחקנים מתחילים וחלקם למתקדמים!


156 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page