top of page
  • אלדד גינוסר

אסטרטגיית ההתערבות במכרז ברידג' מודרני

עודכן: 24 באוג׳ 2021


בפוסט זה אסקור את אבני היסוד הרעיוניים של ההתערבות במכרז הברידג' המודרני. ב- "60 שניות" ניתן למצוא את ההמלצות בצורה מרוכזת (עמודים 22-23 בספרון "ברידג' ב- 60 שניות"). המטרה המרכזית שלי כאן היא לדון באסטרטגייה ובהגיון שבהכרזות המתערב, הנסמכים בראש ובראשונה על הבנת יעדי המכרז התחרותי בברידג'. במקביל לקריאה בפוסט, אני ממליץ לתלמידים לתרגל בדף תרגול להכרזות התערבות שבאתר. בכל מקרה, הפוסט מיועד לתלמידים, לשחקני תחרויות המעוניינים בחידוד נוסף וכן למורים הניגשים ללימוד הנושא.

בנוסף, אני קורא למורי ברידג' אשר קוראים את הפוסט ומעוניין בכך, ליצור עימי קשר לגבי מכירת ספרוני "ברידג' ב- 60 שניות" בקבוצות לימוד ברידג'.

יעדי המכרז התחרותי

המכרז התחרותי טומן בחובו אתגרים רבים לתלמיד הברידג' - ובמקום ארגון ההמלצות להכרזת הפתיחה והתשובה כסט של כללים - מונחים בפני התלמיד\שחקן ברידג' עקרונות המכרז התחרותי - שיטת הלימוד שונה וכן היישום בשולחן עצמו קשה יותר לעיתים (אך חופשי ואינטואיטיבי יותר, דבר המקל על שחקנים\תלמידים מסוימים).

מבחינה מושגית, חשוב לציין כי הפוסט עוסק בזוג אשר לא פתח את המכרז -המכונה הזוג המתערב. עבורו יש שינוי מסויים ביעדי המכרז: התחרות על החוזה החלקי מקבלת דגש רחב יותר, הכרזת NT פחות אטרקטיבית והאפשרות לסיים את המכרז בהגנה סבירה יותר; בנוסף עולה חשיבותן של הכרזות הפרעה ובכלל- נטילת מרווח הכרזה יקר ליריבים.

מעל להכל - מציאת סדרת משחק טובה היא היעד החשוב ביותר במכרז התחרותי - במילים אחרות - מציאת התאמה. מציאת התאמה מאפשרת למתערבים לקחת חלק פעיל במכרז, גם עם פחות כוח מהיריבים. ככל שההתאמה גדולה יותר הידיים מתחזקות (נקודות התאמה) וכן היכולת של השותפות להתחרות גבוה יותר. מכאן, שהכלים העומדים לרשות השחקן מיועדים בעיקר לצורך זה - מציאת התאמה!

במקביל, אסור לשכוח שכל הכרזות ההתערבות נושאות סיכון שהיריבים יבחרו להעניש אותן והנפילה תהיה קשה וכואבת. אך גישה פאסיבית מדי של פאסים מתבררת הרבה פעמים כמוצלחת פחות.

המצב - התערבות במושב "שני" או "רביעי" (Overcall)

הכוונה ב"התערבות" היא הכרזה במצב בו היריבים הם אלה שפתחו את המכרז. מבחינת "מושב" ההכרזה - מדובר על מושב "שני" או "רביעי" (יחסית למושב הפתיחה). יצוין שוב כי הן ההגיון העומד מאוחרי ההמלצות להכרזה במצב התערבות וההמשכים שונה במידה רבה מזה של הכרזות הפתיחה והתשובה.

הכלים העומדים לרשות המתערב

הכרזת סדרה חדשה - כמות קלפים ואיכות סדרה (הצגת סדרת משחק מרכזית)

הכרזת סדרה חדשה במצב של התערבות הינה כלי שעיקר מטרתו היא הצגה בפני השותף של סדרת משחק אפשרית\עיקרית, או לכל הפחות מועמד מרכזי לכך. אציין שוב, כי התערבות במכרז אטרקטיבית במיוחד אם השותפים יכולים למצוא סדרת משחק ראויה.

בדומה למרבית הכרזות הפתיחה והתשובה, מטרת ההכרזה של סדרה חדשה בהתערבות היא הצגת הסדרה הכי ארוכה ביד המכריז (או הבכירה אם מדובר בשתי חמישיות\שישיות). עם זאת, הכרזת סדרה בהתערבות שונה בכך שהיא בהכרח גם הצגת סדרה שהיא "ארוכה", כלומר לפחות חמישה קלפים ואכן במצב של התערבות (שלא כמו הכרזות הפתיחה והתשובה) אין להכריז סדרה עם ארבעה קלפים בלבד (אלא אם מדובר בסדרתו השנייה של המכריז).

כמובן שהצגת הסדרה הארוכה בפני השותף אינה החלטה סופית לגבי סדרת המשחק - אלא המלצה חמה, אך מבחינה מעשית ברוב המכרזים התחרותיים סדרת המשחק היא הסדרה הראשונה שהוכרזה.

אם כן - המטרה המרכזית של הכרזת סדרה בהתערבות היא מציאת התאמה של 5-3 (או 6-2), זאת לצורך התחרות על החוזה החלקי או המלא!

להכרזת סדרה במצב של התערבות יש גם מטרות משניות - ואחת מהם היא סימון ההובלה הרצויה (במידה והשותף יהיה זה שיוביל) או היכן בהגנה מצויות לקיחות (או פוטנציאל ללקיחות). לפיכך, בהכרזת סדרה נהוג לשים לב גם לאיכותה (פונקצייה של כמות וגובה המכובדים בסדרה - כאשר שניים מספיקים, לעיתים גם אחד).

ומה לגבי כוחו של המכריז? ככלל, הכרזת סדרה חדשה במצב של התערבות הינה הכרזה אגרסיבית יותר באופייה מהכרזת הפתיחה (ההמלצות "היבשות": גובה 1 9-16 נק"ג וגובה 2 ללא "קפיצה" 12-16 נק"ג ויש זוגות אגרסיביים יותר) - זאת כדי לתת מרחב תמרון גדול יותר למתערב, המפצה על החיסרון המובנה בכך שהיריבים הם אלה שפתחו את המכרז. לכן, גם חשוב שהשותף (המשיב להתערבות) יקח בחשבון את הסגנון האגרסיבי ויתנהל בהתאם, וכן לאגרסיביות הזו יש מחיר - והכרזות ההתערבות בסדרה כולן מוגבלות בכוח של עד 16 (17) נק"ג !

כפל "הוצאה" (שותף, תבחר אתה את סדרת המשחק!)

כלי מרכזי נוסף במכרז התחרותי הינו כפל ההוצאה (Take out Double). בניגוד להכרזת סדרה בהתערבות - בה למכריז יש הצעה קונקרטית לסדרת משחק, למכריז כפל הוצאה יש רק כיוון כללי, כאשר מעל להכל הוא מבקש משותפו לבחור את סדרת המשחק.

מאחר וסדרת היריב אינה רלוונטית - מתחייב השחקן המכפיל להתאמה "מסוימת" (שלושה-ארבעה קלפים) בכל שאר הסדרות - ולכן החלוקה האידיאלית לכפל הוצאה היא 4-4-4-1 (קוצר בסדרת היריב) אך גם חלוקות אחרות אפשריות (4-4-3-2, 4-3-3-3 ולעיתים גם בידיים ללא סדרה ארוכה איכותית בחלוקות של: 5-4-4-0, 5-4-3-1 או 5-3-3-2). מכל מקום, למכריז לא יהיו פחות מ- 3 קלפים בסדרת מייג'ור שלא הוכרזה (ונדיר כי יהיה דבלטון בסדרת מינור).

"כפל ההוצאה" נועד לאפשר למתערב עם כוח השקול ל"פתיחה" (12+ נק"ג) להשתתף במכרז מבלי להציג סדרה מרכזית ועל ידי כך למצוא התאמה (חוזה חלקי או מלא) של 4-4 או 5-3 (כאשר למכריז רק 3 קלפים ולשותף דווקא החמישייה). ושוב, מדובר בכלי שמטרתו העיקרית היא מציאת התאמה לצורך השתתפות במכרז התחרותי.

"כפל ההוצאה" הינו כלי גמיש ביותר לסייע למתערבים במכרז - אך בניגוד להכרזת סדרה שהינה כמו "הטלת עוגן" (זו הסדרה שלנו!) - מדובר בכלי אשר עלול לגרום לשותפות במקרים נדירים גם נזק. הדבר נובע מכך שבמידה והיריב הבא עובר (פאס) המחויבות של השותף היא להכריז או להפוך את הכפל למעניש - פאס (ועל כל המשתמע מכך מבחינת ביצוע החוזה על ידי היריב). מחויבות זו עלולה להיות קשה מנשוא בשל האפשרות שלמשיב 0 נקודות וכל חלוקה אפשרית, גם כזו שאינה מתאימה. בכל מקרה על שני השחקנים להבין כי מערכת התשובות וההמשכים מתבססת על כך שמלכתחילה המשיב פחות או יותר מחוייב לענות לכפל (גם עם יד לא מתאימה).

העקרון החשוב ביותר של "כפל ההוצאה" היא הבנת התפקיד של כל אחד מהשחקנים (המכפיל והמשיב) - המכפיל מבקש משותפו לבחור את סדרת המשחק. ההחלטה של המשיב היא לרוב סופית ואל לו לכפל לבקש מאוחר יותר לערער עליה (למשל על ידי הצעת סדרת משחק אחרת או ללא שליט - דבר אשר יתפרש ככפל "גדול", בהמשך).

הכרזת 1NT (רצון לשחק ללא שליט)

התחייבות לחוזה ללא שליט טומנת בחובה סכנות מסוימות למכריז - בעיקר במכרז התחרותי. בכל מקרה, הכרזת 1NT במצב של התערבות שקולה במידה רבה להכרזת הפתיחה ומצביעה על כוח רב 15-17 נק"ג (עד 18 במצב של התערבות) וחלוקה מאוזנת. בנוסף, כמו בכל הכרזת ללא שליט במכרז תחרותי - המכריז מבטיח הגנה מסוימת בסדרה בה היריבים צפויים לתקוף - "עוצר" בסדרת היריב.

הכרזת סדרה חדשה ב"קפיצה" (הפרעה ליריב)

הכרזות "קפיצה" במצב של התערבות הן כולן בגדר של הכרזות הפרעה (Preemptive Bid). הן מראות יד חלשה (עד "פתיחה") עם סדרה ארוכה ואיכותית (6 קלפים בגובה 2, 7 קלפים בגובה 3 וכך הלאה).

בכל מקרה, מדובר על ידיים מוגדרות ביותר והתקפיות באופיין (עם מעט לקיחות בהגנה אך "רשת ביטחון" של לקיחות בסדרת המשחק בהתקפה). אשר עיקר מטרתן היא נטילת מרחב הכרזה ליריבים, החשוב כל כך לתיאור הידיים ובחירת החוזה הסופי הנכון.

פאס (חשוב אך לא מוערך מספיק)

פאס היא היעדר יכולת או רצון להשתתף במכרז (יד עם נטייה הגנתית). בניגוד להכרזת הפתיחה - שם מדובר בפונקצייה של כמות נק"ג בלבד (12+) - במצב של התערבות ניקוד אינו השיקול היחידי להכרזה - וייתכן שיד עם ניקוד מספק להכרזת פתיחה אינה מתאימה לאף אחת מהכרזות ההתערבות. מדובר על ידיים שאופיים הוא הגנתי וחלוקתן אינה מתאימה להכרזה לצורכי מציאת התאמה. פעמים רבות יהיה למכריז אורך מסויים בסדרת היריב (לפחות 3\4 קלפים) - דבר המהווה סימן מובהק כי יש לשחק בהגנה.

במצב של התערבות, השגיאה הנפוצה ביותר של תלמידים היא הכרזת כפל כאשר תנאי החלוקה אינן מתאימים - ודווקא פאס היא ההכרזה המתאימה. לרוב מדובר בידיים עם 12-15 נק"ג ללא סדרה ארוכה - עם דבלטון או סינגלטון באחת מהסדרות הרלוונטיות עבורנו (בדגש על סדרות המייג'ור). בכל אופן, אין להקל בתנאים הנדרשים להכרזת הכפל ובהגיון העומד מאחוריהם - במצב בו אין מה להכריז - עלינו לבחור בפאס ולזכור כי הגנה היא חלק מהמשחק והנק"ג בידנו יסייעו לנו בכך. מעבר לכך, חלק מהידיים יזכו לתחייה מחודשת בסיבוב הבא (למשל על ידי הכרזת כפל הוצאה "מאוחר").

כפל "גדול" (סוגר הפינות)

מאחר והכרזות סדרה או NT הן הכרזות מוגבלות בכוח - נשאלת השאלה מה המתערב מכריז עם ידיים המתאימות מבחינת החלוקה להכרזות אלה - אך חזקות יותר מבחינת הכוח (כ- 18+ נק"ג). התשובה טמונה (הלכה ומעשה) "בתוך" הכרזת הכפל: הכפל ה"גדול" (Big Double), אשר מיועד "לכסות" מצבים של הכרזת סדרה חדשה או ללא שליט "מחוזקות" - במצב של התערבות.

מכאן, שההגדרה המדוייקת של הכרזת הכפל במצב של התערבות היא: כפל "הוצאה" או כפל "גדול". אך זו עלולה להיות הפעם הראשונה ששחקן הברידג' נתקל בהכרזה עם שתי משמעויות סותרות! והסתירה לא קיימת בתחום הנקודות (אין סתירה בין 12+ ו- 18+) אלא בתחום החלוקה - מאחר והכרזת כפל "גדול" אינה מוגבלת על ידי חלוקה מסוימת (למשל, חלוקה של כפל "הוצאה").

הפתרון לבעיית המשיב להבחין בין סוגי הידיים נעוץ בבעיקר בהבטחה של הכפל: כי יהיה סיבוב הכרזה נוסף, אשר יחדד את המסר. אולם בשלב ראשון, ומכיוון שידיים המתאימות לכפל "גדול" נדירות, יתייחס המשיב לכפל כ"הוצאה". בהכרזה השנייה ההתנהגותו של השחקן שהכריז כפל תהיה "קיטובית" למדי (Polarized): אם ידו מתאימה להגדרה של כפל "הוצאה" אסורה עליו שינוי בחירת השותף בסדרת המשחק (או ללא שליט), אך אם ידו מתאימה דווקא לכפל ה"גדול" הוא מחויב לשנות את בחירת המשיב (סדרה חדשה או ללא שליט). כלל ברור זה יסייע למשיב להבין מהו סוג הכפל.

מוסכמות להכרזת שתי סדרות ב"מכה אחת"

חלק מהזוגות בוחרים גם לשחק מוסכמות שיאפשרו להם הכרזה של שתי סדרות ארוכות ב"מכה אחת" הנושאת עמה יתרונות רבים. המטרה העיקרית היא להציג מייד בפני השותף שתי אלטרנטיבות טובות לסדרת משחק - לכן החלוקה המתאימה היא של ידיים דו סדרתיות וחלוקה קיצונית (החל מ 5-5). יש מוסכמות רבות העוסקות במצב - תוך כדי שימוש בהכרזת "קפיצה" של NT, ב"קיוביד" או בהכרזות אחרות - לא אדון בהן כאן.

עד לכאן הפעם.


542 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page