top of page
  • אלדד גינוסר

על החשיבות שבכמות השליטים המשותפת

עודכן: 24 באוג׳ 2021


בספרון ברידג' ב- 60 שניות בחרתי בשיטה מהפכנית ללימוד הנושא של "נקודות התאמה" - או במילים אחרות - הערכת כוח היד למטרת משחק בשליט. כתבתי על כך גם מאמר בביטאון הישראלי בברידג' - על השילוב בין שתי השיטות לשקלול נקודות התאמה, ובעיקר קוצר (קלף בודד בסדרה או חוסר): "הרכה" ו"האגרסיבית".

שיטת ספירת נקודות "רכה"

בשיטה זו - לאחר מציאת התאמה עם השותף - יוסיף כל שחקן 2 נקודות עבור קלף בודד ו- 3 נקודות עבור חוסר בסדרה.

שיטת ספירת נקודות "אגרסיבית"

בשיטה זו - לאחר מציאת התאמה עם השותף - יוסיף כל שחקן 3 נקודות עבור קלף בודד ו- 5 נקודות עבור חוסר בסדרה. בנוסף על כל שליט מעבר להתאמה הבסיסית (8) יוסיף השחקן נקודה אחת.

שילוב בין שתי השיטות - קצר וקולע

אני מחזיק בדעה שהדרך המדויקת יותר להערכת כוח היד למטרת משחק בשליט היא דוקא שילוב בין שתי השיטות - הנשען על אחד העקרונות החשובים ביותר במשחק: הקורלציה בין כמות השליטים המשותפת לבין כמות הלקיחות.

לאחר מציאת התאמה עם השותף - כל שחקן ישתמש בספירת נקודות "רכה" אם ידוע לו על 8 שליטים בלבד, ו"אגרסיבית" אם ידוע לו על 9 שליטים (או יותר)

דוגמא

AQ74

3

Q98

107654

שותפכם פתח 1D ועניתם 1S. כעת הוא תמך 2S - בידכם 8 נק"ג ולאחר התאמה ניתן לשקלל גם את הקוצר בהארט. יחד עם השותף יש לכם 8 שליטים בדיוק - ולכן הגרסא "הרכה" לספירת נקודות מתאימה יותר - כאשר הקלף הבודד בהארט שווה 2 נקודות נוספות. כעת עם 10 נקודות סה"כ אתם לא שווים אפילו הזמנה.

AQ742

3

Q98

10754

באותה הכרזה יד עם 8 נק"ג גבוהות - אך 9 שליטים - התוספת ה"אגרסיבית" במקום: שלוש נקודות עבור קלף בודד ונקודה עבור השליט התשיעי. סה"כ 12 נקודות היד בהחלט שווה הזמנה ויש שחקנים אשר אף יכריזו משחק מלא.

נקודות התאמה הם גלגלי עזר

ספירת נקודות התאמה היא עניין טוב ויפה עבור תלמידי ברידג' - אשר רק מתחילים ללמוד את נושא הערכת היד. אך לגבי תלמידים או שחקנים מנוסים - אשר הספיקו לשחק כבר כמה מאות ידיים - אני ממליץ לנטוש במהרה ספירה אדוקה של נקודות התאמה (או חלוקה). ספירה שכזו שואבת אנרגיות חשובות מהשחקן ופוגעת בכושרו במשחק או בלוח הבא - מעבר לכך - היא אינה כיפית במיוחד. הרעיון הוא לקבל תחושה - האם היד שווה משחק מלא ? האם היד שווה משחק חלקי ? או האם יש להתייעץ עם השותף (הכרזת הזמנה). עקרון חשוב עבור השחקן המעוניין לנטוש את "גלגלי העזר":

כמות שליטים היא הנדבך המרכזי - יש לאמץ קו פאסיבי עם 8 שליטים, אך אגרסיבי עם 9 (ואף יותר עם 10 שליטים)

ההוכחה כמה עקרון זה חשוב נעוצה בניסיון של השחקן עצמו במשחק של ידיים עם שליט - חישבו - מה התחושה שלכם אם אתם משחקים חוזה עם 7 שליטים, 8 שליטים, 9 שליטים, עשרה שליטים ? מרבית השחקנים מרגישים הבדל משמעותי עם תוספת של כל שליט - הבדל אשר בא לידי ביטוי ב"קלות" היחסית של זכייה בלקיחות!


169 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page