top of page
  • אלדד גינוסר

"אשר לקיסר, לקיסר"

עודכן: 24 באוג׳ 2021


בבלוג שלי ניתן למצוא פוסטים לכל הרמות - פוסט זה מיועד לרמה של תלמידי ברידג' מתחילים - אך כרגיל מומלץ גם למורי ברידג' - המבקשים להבין מהם הדגשים החשובים לתלמיד הברידג' חסר הניסיון. היד הבאה מלאה דגשים כאלה ויכולה בהחלט למלא שיעור שלם - ועל אף שכל אלמנט בפני עצמו מוגדר כחומר בסיסי, ריבוי האלמנטים ושילוב ביניהם הינו כבר חומר (לפחות לחזרה) עבור תלמידים מתקדמים יותר במשחק.

צפון מחלק:

צפון פותח 1NT וההכרזה מסתיימת שם.

ניתוח ההכרזה

לצפון 16 נק"ג וחלוקה מאוזנת (4-3-3-3) ולכן ייפתח 1NT, מזרח מכריז פאס. תור דרום להכריז כעת. בתור המשיב לפתיחה 1NT, על דרום מוטלת האחריות של קביעת גובה החוזה הסופי - זאת מאחר והוא היחידי בשותפות שיכול להעריך כמה כח יש במשותף (הרי השותף הגדיר את כמות הנק"ג שלו). לפיכך, הצעד ראשון עבור דרום הוא חישוב הכח המשותף: יש לו 7 נק"ג יחד עם 15-17 נק"ג שהבטיח השותף - כלומר לשותפות יש בין 22-24 נקודות. מסקנתו צריכה להיות שאין להם מספיק נקודות להכרזת משחק מלא (25)! ידו של דרום אינה יכולה להציע חוזה חלקי טוב יותר ולכן יכריז פאס. החוזה הסופי הוא 1NT.

שימו לב, כי אין טעם בהכרזת 2NT מצידו של דרום: החוזה רק מהווה סיכון נוסף (התחייבות ללקיחה נוספת) ואינו מוסיף נקודות לביצוע מאחר ולא מדובר במשחק מלא. לפיכך, לרוב המשמעות של הכרזת 2NT בברידג' היא "הכרזת הזמנה" למשחק מלא, המבקשת מהשותף המשך עם מקסימום או פאס עם מינימום (ראה ב"ברידג' ב- 60 שניות" עמודים 9 על סיכוי מול סיכון ועמוד 38 על חישוב ניקוד זכייה).

ניתוח קלף ההובלה

כעקרון חשוב: לשחקן המוביל נגד כל חוזה תמיד בחירה כפולה: באיזו סדרה עליו להוביל וכן באיזה קלף. בחירת הסדרה קודמת כמעט תמיד לבחירת הקלף.

נגד חוזה ללא שליט לרוב יוביל השחקן בסדרה הארוכה בידו, זאת במטרה לבסס ("לפתח") לקיחות העשויות להתקבל מהגבהת הקלפים הקטנים בסדרה זו, גם אם מדובר בסדרה לא איכותית במיוחד (בברידג' אורך סדרה=פוטנציאל ללקיחות). לרוב הטקטיקה העיקרית המומלצת במשחק ההגנה נגד חוזה ללא שליט היא התמקדות בפיתוח סדרת ההובלה.

לכן על מזרח להוביל בסדרת הספייד. בחירה חשובה גם כן היא קלף ההובלה - כאן יש גם מקום למוסכמות בין שותפים כאשר ללא "רצף", אך עם קלף מכובד יש להוביל בקלף ה"רביעי מלמעלה"- 5♠. הובלה ב"רביעי מלמעלה" הינה מוסכמה בין שותפים, אשר מטרתה לסמן לשותף על קלף מכובד בסדרה זו וכן לתת רמז כללי לשותף לגבי כמות הקלפים הגבוהים שיש בסדרה.

ניתוח המשחק

על צפון לדעת בכל עת מה המשימה שעומדת בפניו, ביצוע שבע לקיחות לכל הפחות על מנת לעמוד בהצלחה בחוזה של 1NT. ראשית כל, לצורך הבנה טובה יותר של המשאבים העומדים לרשות הכרוז, עליו להתחיל בספירת"לקיחות גבוהות" בשתי הידיים, שלו ושל הדומם. לקיחות גבוהות הן קלפים מנצחים, שניתן לזכות בהם מייד (ללא הפסד או סיכון להפסד של לקיחה) - לדוגמא בסדרת הדאימונד יש שלוש לקיחות גבוהות (AKQ), בסדרת הספייד יש שתי לקיחות גבוהות (AK) - סה"כ חמש לקיחות גבוהות.

ספירת הלקיחות הגבוהות מסייעת לכרוז להבין מה המטרה שלו במשחק: למשל, כדי לעמוד בהצלחה ביד זו יש לזכות בשבע לקיחות. מאחר ויש כבר חמש לקיחות גבוהות, מטרת הכרוז היא"לפתח" שתי לקיחות נוספות. במילים אחרות, על הכרוז לעשות עבודה במטרה "לייצר" שתי לקיחות נוספות. מכל מקום, אין לשחק את הלקיחות הגבוהות לפני שהובטח ביצוע החוזה.

עקרון מרכזי בטקטיקת משחק הכרוז הוא: כאשר אין לשותפות מספיק לקיחות גבוהות לביצוע החוזה יש לפנות מייד ל"פיתוח" לקיחות נוספות. לרוב, על הכרוז פשוט לשחק סדרה ארוכה שם יש פוטנציאל ללקיחות נוספות.

ככלל, בחוזה ללא שליט ישנן שלוש דרכים ל"פיתוח" לקיחות נוספות וניתן לשלב יותר מדרך אחת בכל סדרה:

  1. הגבהה: קידום מכובד לקלף מנצח ע"י מסירת לקיחה ליריבים, לרוב ע"י הקרבה של קלף מכובד אחר. שיטה זו מתאימה בעיקר למקרים של רצף של מכובדים (בשתי הידיים יחד).

  2. אורך בסדרה: קלפים קטנים בסדרה ארוכה הם פוטנציאל ללקיחות. גם כאן לרוב יש למסור לקיחה או לקיחות ליריבים כדי להגיע לסיבובים מאוחרים של הסדרה כאשר לכבר לא יישארו להם קלפים בסדרה וקלף קטן הופך למנצח. לעיתים יש להסתמך על חלוקת הקלפים בין היריבים שלנו (עליה אין לנו שליטה כמובן).

  3. עקיפה: כאשר חסר לנו מכובד, מדובר בשימוש באלמנט המיקום על מנת לזכות במכובד לא גבוה. גם כאן יש להסתמך על חלוקת המכובדים בין היריבים (עליה שוב, אין לנו שליטה).

על כל אחת מהדרכים הללו אפשר לדון הרבה, אך כעת ליד זו. הסדרה האיכותית ביותר לפיתוח הינה בבירור סדרת ההארט: כאשר הרצף QJ109 מבטיח שאם נמסור ליריבים את ה- AK בסדרה, ע"י הקרבת שני קלפים מהרצף -"נפתח" 2 לקיחות. כלומר, יש למסור ליריב שתי לקיחות על מנת לזכות בשתי לקיחות אחר כך, לכן לקיחות אלה מכונות לקיחות "איטיות" - לא ניתן לקחת אותן באופן מיידי (בניגוד ללקיחות גבוהות). מדובר על השקעה משתלמת מכיוון שאנו זקוקים ללקיחות נוספות לביצוע החוזה.

תכל'ס

כבר בסיבוב הראשון, לכרוז החלטה האם לזכות עם ה- K♠ בדומם או עם ה- A♠ בידו. לרוב, כאשר יש שתי אפשרויות לזכייה - ב"יד שנייה" או ב"יד רביעית" (בסיבוב הלקיחה) - נכון לנסות לזכות ב"יד הרביעית". זאת, מאחר שב"יד הרביעית" היתרון של אפשרות לזכייה בזול נוכח שלושת הקלפים שכבר שוחקו לסיבוב.

ביד זו למשל, אם הכרוז (צפון) ינסה לזכות בידו ("יד רביעית") ייזכה דווקא ב- ♠J ויוסיף לו מייד לקיחה נוספת לספירה, שלא כללה זכייה ב- J♠ (כבר שש לקיחות). חשוב לשים לב כי גם אם המלכה הייתה משוחקת על ידי היריב ב"יד שלישית" היה ניתן לשחק את ה- A♠ (וה- J♠ היה מקודם ללקיחה).

המהלך המיידי של הכרוז לאחר הזכייה בלקיחה הראשונה הוא לשחק את סדרת ההארט, במטרה למסור ליריבים את הלקיחות שלהם בסדרה. מהלך זה מכונה "פיתוח" הסדרה. הכרוז יחזור על המהלך עד שה- ♥AK "יצאו מהמשחק" וכך יזכה להפוך שני קלפים פוטנציאליים ללקיחות. מכאן כותרת הפוסט - "אשר לקיסר, לקיסר".

ניתוח ההגנה

על ההגנה להמשיך לשחק את סדרת הספייד במטרה לפתח לקיחות בסדרה, גם אם הדבר כרוך בהפסד לקלפים הגבוהים של היריבים. ההגנה, בדיוק כמו הכרוז, מנסה לפתח לקיחות בסדרתה הארוכה ולא מסתפקת בלקיחות הגבוהות בידה (♥AK, AK♣) - כל עוד אינה יכולה להכשיל את החוזה

שימו לב, במידה והכרוז יישחק קלאב על שני היריבים לפעול על פי כלל האצבע: "יד שנייה" משחקת קלף נמוך אם הכרוז התחיל בקלף נמוך (גם אם יכולה לזכות בלקיחה), וקלף מכובד גבוה יותר אם הכרוז התחיל בקלף מכובד ("תמונה מכסה תמונה") - גם אם מדובר בהפסד של לקיחה. כלומר, תגובת ההגנה ב"יד שנייה" לקלף שמשחק הכרוז/דומם הינה פרופורציונאלית לגובה הקלף ששוחק.

סיכום שיעור בנקודות

  • המשיב לפתיחה 1NT אחראי לקביעת גובה החוזה הסופי

  • לצורך כך על המשיב לספור נקודות במשותף

  • אם אין נקודות למשחק מלא (25) ואין סדרה להציע יש להשיב בפאס.

  • אין טעם להתחייב גבוה כאשר מדובר בחוזה חלקי בלבד. לכן הכרזת 2NT היא "הכרזת הזמנה" למשחק מלא

  • אורך בסדרה הוא פוטנציאל ללקיחות

  • לקיחות גבוהות הן לקיחות שניתן לקחת אותן מייד, מבלי למסור לקיחה ליריבים

  • אם אין מספיק לקיחות גבוהות יש לפנות ל"פיתוח" לקיחות פוטנציאליות

  • "פיתוח" לקיחות הוא פעולה של הפיכת קלפים עם פוטנציאל למנצחים

  • ישנן שלוש דרכים לפתח לקיחות במשחק ללא שליט: הגבהה, אורך בסדרה ועקיפה

  • הגבהה היא קידום מכובד ע"י הקרבת מכובד או מכובדים אחרים

  • יש למסור ליריבים מוקדם ככל האפשר לקיחות בסדרת הפיתוח

  • כאשר יש ברירה האם לזכות ב"יד שנייה" או "יד רביעית" בסיבוב הלקיחה, לרוב יש לנסות לזכות ב"יד רביעית", מאחר שביד זו ניתן "לזכות בזול"

  • ההגנה פועלת כמו הכרוז - כל עוד היא אינה יכולה להכשיל את החוזה - יש לנסות לבסס לקיחות ולא "להתנפל" על לקיחות גבוהות

  • בהגנה - יד שנייה הינה תגובה לקלף שהתחיל הכרוז: יש לשחק נמוך מול נמוך, אך "לכסות תמונה עם תמונה גבוהה יותר"


297 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page