top of page
  • אלדד גינוסר

עת למשיכה ועת להשלכה

עודכן: 24 באוג׳ 2021


ניתוח ההכרזה

לדרום פתיחה חלשה של ♠2: 6 קלפים עם שני מכובדים ופחות מפתיחה. בנוסף לתנאי הבסיסי של שני מכובדים, על השחקן המתקדם להחשיב גם את קלפים הביניים ("הספוטים"): 987 בסדרה הארוכה - בעיקר במצב פגיע - שכן הם מבטיחים nפני חלוקות "לא ידידותיות".

הכרזתו של צפון (השותף) אינה ברורה כלל - יש לו 16 נקודות גבוהות עם התאמה - לכן נדמה שעליו להזמין בלבד למשחק המלא, שהרי מול יד מינימלית של השותף (6-7 נקודות) אין מספיק כוח משותף למשחק מלא. עם זאת, ההמלצה להערכת יד נכונה מול פתיחה חלשה\הכרזת מנע היא התמקדות דווקא בספירת לקיחות (או לקיחות מהירות) - ולא בספירת נקודות גבוהות. לקיחות מהירות הן A\K או לקיחות בשליט (מכובדים או חיתוכים): אלה, בניגוד ל Q\J בסדרות צדדיות, אשר נספרים בתור נקודות גבוהות אך עלולים להיות ללא שימוש כלל אם יהיו מול קוצר בידו של השותף - אפשרות סבירה למדי ביד שכבר הצהירה על סדרה ארוכה במיוחד. ביד זו לצפון 5 לקיחות מהירות (AKQ, ♦A, ♣K♥) - על אף שהן אינן בטוחות (K♣ למשל), הן נחשבות ללקיחות במסגרת הערכת יד אופטימית ובריאה.

בתגובה להכרזה חלשה (פתיחה חלשה או פריאמטיב) יש להניח כי המכריז מחזיק כמות לקיחות אשר לכל היותר שווה לכמות הקלפים בסדרה שהבטיח (6 לק' לגובה 2, 7 לק' לגובה 3) ולכל הפחות לקיחה אחת פחות (אך כאן יש מקום לענייני פגיעות וסגנון אגרסיבי יותר או פחות). כלומר, שחקן שפתח ♠2 יחזיק לרוב בין 5 ל- 6 לקיחות (בעיקר בסדרתו). לפיכך, עם 5 לקיחות משלו יכריז צפון ♠4 ולא ייבצע הזמנה למשחק המלא.

מכל מקום, במידה וצפון אכן היה מעוניין להזמין למשחק מלא, מומלץ להשתמש בשיטה הסטנדרטית: תמיכה בסדרת הפתיחה (למשל ♠3) היא אינה הכרזת הזמנה, אלא הכרזה סוגרת (sign off) שמטרתה העיקרית היא הגברת ההפרעה והלחץ על היריבים ע"י גזילת מרחב הכרזה נוסף - הכרזה כזו תבוצע אפילו ללא נקודות עם תמיכה מתאימה (לא פחות מ-3 קלפים במקרה זה).

לצורך הזמנה מול פתיחה חלשה בגובה 2 מקובל להשתמש בהכרזת 2NT כאופציה מלאכותית המבקשת תיאור נוסף של ידו של הפותח - בעיקר אם הוא מינימלי או מקסימלי (יש מגוון מוסכמות במצב זה אשר כולן מתבססות על תשובה מלאכותית של 2NT עם המשכים שונים מצד מהפותח - למשל מוסכמת Ogust הפופולרית). הרעיון המרכזי העומד מאחורי השימוש הקונבנציונאלי בהכרזת 2NT הוא חוסר ההגיון המוחלט בהכרזה "טבעית" של 2NT - כ"בריחה" מסדרת הפתיחה של השותף או אפילו הזמנה למשחק מלא בללא שליט. אם למשיב קוצר בסדרת שותפו (פתיחה חלשה), הדבר מהווה חיסרון משמעותי אשר למעשה גורם לניתוק בין שתי הידיים במשחק ללא שליט (הפותח מבטיח בעיקר סדרה ארוכה עם לקיחות ולא הרבה בצד, והמשיב קצר דווקא בסדרה זו מה שמקשה את מלאכת פיתוחה) - לכן במצבים אלה מומלץ להכריז פאס או להמשיך לשחק אפילו ללא התאמה בסדרת הפתיחה.

צפון אם כן מכריז משחק מלא והחוזה הסופי הוא 4.

ניתוח ההובלה

מול חוזה של ♠4 יוביל מערב ברצף בהארט או בדאימונד במטרה לבסס שם לקיחות נוספות. מאחר ולא ניתן לדעת מה הקלפים הגבוהים של שותפו (האם הם בדאימונד או בהארט) מדובר בבחירה "עיוורת".

ניתוח המשחק

על הכרוז לשחק שונה אם ההובלה בהארט או בדאימונד! למעשה זו הנקודה המרכזית בפוסט ומייד נבין מדוע.

התכנון

לאחר ההובלה, במסגרת תכנון המשחק בחוזה עם שליט על הכרוז לספור לקיחות וכן מפסידים (ביד עם השליטים הארוכים) - ספירת המפסידים מהותית במיוחד כאשר מדובר על מצב בו לצד אחד שליטים ארוכים בהרבה. מבחינת לקיחות (הנספרות בשתי הידיים בצורה שווה), ניתן לראות 4 לקיחות מהירות (3 בהארט ואחת בדאימונד) - 6 לקיחות נוספות יתקבלו הודות לרצף בסדרת השליט: הצד הארוך פחות המפסידים הבטוחים (AK במקרה זה) - כלומר 4 לקיחות בספייד וכן הודות לרצף בסדרת ה- ♣ (KQJ) - כלומר 2. סה"כ לכרוז יש 10 לקיחות די בטוחות, אשר אינן תלויות בעקיפות או בחלוקת הסדרות (שוב, הודות לרצפים המושלמים). לפיכך, הבעייה ביד זו אינה כזו של פיתוח עוד לקיחות ועל הכרוז להמשיך ולהתמקד בבעיות האמיתיות של היד, אשר במקרה זה "יצופו" לאור ספירת המפסידים.

ספירת המפסידים חשובה ומעניינת שכן בהרבה ידיים (ביד זו למשל) היא המפתח לביצוע החוזה. הספירה מתבצעת אך ורק בידו של השחקן עם השליטים הארוכים (הכרוז בדרך כלל) אך תוך התחשבות ב"קלפים כיסוי" של השותף - קלפים גבוהים אשר מול קלפים נמוכים (ולא מול חוסר בקלפים). למשל ביד זו, קלפי הכיסוי של השותף הם ♣K, ה- ♦A וה- ♥A בלבד - כאשר ה- ♥KQ אינם נחשבים כקלפי כיסוי מול קלף בודד בלבד בסדרה, אלא כלקיחות נוספות שישמשו את הכרוז בשלב הבא - צמצום המפסידים (אגב יצוין שגם ה- 10 הינו קלף כיסוי המשלים את הרצף בסדרה).

לפיכך, לכרוז שני מפסידים בסדרת השליט, שני מפסידים בסדרת הדאימונד ומפסיד אחד בקלאב - סה"כ 5 מפסידים המביאים לכישלון החוזה פעמיים. השלב הבא הוא ההבנה\הפנמה של איזה מן המפסידים שנספרו הם בטוחים ואילו ניתנים לצמצום: על ידי עקיפה, חיתוך או השלכה (אין דרך פשוטה אחרת). המפסידים בסדרת הספייד (AK) והקלאב (A) הינם בטוחים ולכן על הכרוז לקבלם ככאלה ולא לשאוף לצמצמם, דבר שיהיה שקול מבחינתו ל"מלחמה בטחנות רוח", כלומר ללא תכלית. להיפך, הדרך של הכרוז ללקיחות בסדרות השחורות עוברת דרך וויתור על המפסידים הבטוחים.

לא כך שני המפסידים בסדרת הדאימונד - מפסיד אחד ניתן לצמצום בסדרה על ידי עקיפה הפוכה (משחק אל המלכה, בתקווה שהמלך ממוקם במזרח) - אך מפסיד אחד בסדרת הדאימונד הינו בטוח בדרך זו ובנוסף ל- 3 בטוחים נוספים בסדרות השחורות הדבר עדיין מביא לכישלון החוזה. הדרך היחידה לצמצום שני המפסידים בסדרת הדאימונד הינה השלכה על לקיחות בסדרה אחרת, במקרה זה אותם ה- KQ♥ שהתעקשתי לא לספור אותם קודם. מאחר ולכרוז קלף בודד בסדרת ההארט הוא יכול לנצל את שלושת הלקיחות להשלכת שני קלפים מפסידים בסדרה אחרת, קרי סדרת הדאימונד. שימו לב כי השלכה של קלפים מסדרת הקלאב למשל לא תסייע כלל מכיוון שיישאר לבסוף קלף אחד בסדרה שיפסיד ל- A. הדרך לביצוע החוזה אם כן ברורה וכעת נשאר עניין התזמון או העיתוי של המהלכים.

התזמון

כידוע, בחוזה עם שליט משיכת לקיחות צדדיות נושאת בחובה סכנה שהיריבים יחתכו - לכן הכרוז יישאף כמעט תמיד למשוך שליטים בשלב ראשון. אך אם משיכת השליטים כוללת מסירת לקיחה או במקרה זה שתי לקיחות ליריבים - יש לעיתים להקדים מהלך של השלכה מהירה של מפסידים בטרם היריבים ינצלו את ההזדמנות לתקוף את הסדרה הבעייתית ולזכות שם בלקיחה או לקיחות. לצורך מענה על שאלת התזמון - על הכרוז לבחון האם המפסידים הפוטנצייאלים לצמצום מוגנים (למשל על ידי קלף בכיר כמו A) או חשופים לגמרי. במילים אחרות האם מדובר במפסידים מיידיים או לא.

אם ההובלה היא ב- ♥J הכרוז יכול להתחיל במשיכת השליטים, מאחר שהמפסידים בדאימונד שבידו מוגנים עדיין ע"י ה- A♦ שבדומם. אם היריבים יזכו בלקיחה בספייד (A\K) ועדיין לא ישחקו את סדרת הדאימונד (ועל ידי כך יחשפו את המפסידים בסדרה) יכול הכרוז בשלווה להמשיך בפעולת משיכת השליטים - אין לחץ במקרה זה, כל עוד המפסידים בסדרת הדאימונד ממשיכים להיות "מוגנים" על ידי ה- A שבדומם.

עם זאת, אם ההובלה היא ב J♦(או ההמשך...), על הכרוז להזדרז בפעולת ההשלכה מאחר והמפסידים בסדרת הדאימונדים "נחשפים". במקרה זה על הכרוז לזכות ב- ♦A ולשחק מייד שלושה סיבובי הארט עליהם ישליך דאימונדים - תוך תקווה שאף יריב לא יחתוך (ביד זו מדובר בסבירות נמוכה בשל מיעוט הקלפים יחד בסדרת ההארט). לאחר השלכת המפסידים בדאימונד על הכרוז לחזור לתכנית המקורית - משיכת כל השליטים ליריבים (כמובן על ידי מסירת ה- AK ומשחק של סיבוב שלישי או רביעי גם אם יש צורך).

לבסוף נשאר לכרוז למסור את ה- A♣ ליריבים ולבצע את החוזה.

נקודות חשובות לסיכום

1. מול הכרזה חלשה (פריאמטיב) מומלץ לספור לקיחות מהירות (A\K וחיתוכים) ולא נקודות גבוהות.

2. תמיכה בפתיחה חלשה הינה הגברת ההפרעה וסוגרת משחק (sign off), לצורך הזמנה מול פתיחה חלשה בגובה 2 יש להשתמש בהכרזת 2NT כהכרזה מלאכותית.

3. בחוזה עם שליט יש לספור לקיחות ומפסידים (ביד עם השליטים הארוכים, תוך התחשבות ב"קלפי כיסוי" של השותף) - הדבר ימקד את הכרוז בבעייה האמיתית.

4. כאשר לדומם יש יותר לקיחות בסדרה מסוימת מאשר לכרוז יש קלפים - ניתן ורצוי לנצלן לצורך השלכה של מפסידים מסדרות אחרות.

5. עקרונית, על הכרוז לשאוף למשוך שליטים מידי המגנים באופן מיידי.

6. יש לתזמן השלכה לפני משיכת שליטים (השלכה מהירה) תוך מענה על השאלה האם המפסידים אותם אנו משליכים "מוגנים" או "חשופים". אם המפסידים מוגנים על ידי קלף בכיר יש זמן, אם הם חשופים אין זמן!

לסיכום, יד זו אינה מורכבת ביותר למשחק - אך הבנה של כל אלמנט בנפרד, השילוב בין האלמנטים והתזמון הדרוש לביצוע אינו פשוט כלל. מקווה שהפוסט הזה סייע לשחקנים מתחילים\מתקדמים לקבל תחושה נכונה יותר של משחק היד. להתראות עד הפעם הבאה!


482 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page