top of page
  • אלדד גינוסר

שותפות בהגנה

עודכן: 24 באוג׳ 2021


אחד הנושאים המאתגרים בברידג' הוא משחק ההגנה. כמו בהכרזות, היכולת של שני השחקנים לפעול כשותפות היא קריטית. אם מדובר בשלב מאוחר של ההגנה (אחרי לקיחה 1 או 2), הכלל החשוב ביותר הוא שיש לזהות ולהבין את תכנית השותף להכשלת היד, ויש לשחק בהתאם. זאת ניתן לרוב לעשות בעיקר על ידי ניתוח והבנת מהלכיו (איזו סדרה הוא תקף? ומדוע?) וכן על ידי שימוש והבנה הדדית של הסימונים בהגנה.

בשלב מוקדם (בדרך כלל מדובר בלקיחה הראשונה), טרם השותף הספיק לבצע מהלך, הסימון הוא הכלי המרכזי בידי ההגנה. הסימון הראשון והחשוב ביותר הוא סימון מעודד\לא מעודד (Attitude), בו ההגנה משתמשת בעיקר בלקיחה הראשונה של המשחק.

רקע בסיסי: על סימון מעודד\לא מעודד

לאחר שאחד מהשותפות מתחיל לשחק סדרה חדשה (למשל בלקיחה 1) ולשותף "במושב שלישי" אין אפשרות לתרום לזכייה בלקיחה (יד שלישית משחקת "גבוה") הוא ישחק את אחד מהקלפים הנמוכים בידו. מאחר וכל הקלפים הנמוכים אינם צפויים לזכות בלקיחה, הבחירה ביניהם חשובה רק להעברת מידע לשותף, הסימון. לפי ההסכמים הסטנדרטיים: משחק בסדר רגיל של הקלפים הנמוכים: קלף נמוך ואחר כך קלף גבוה יותר אינו מעודד המשך. לעומת זאת, משחק בסדר "הפוך" של הקלפים הנמוכים: קלף גבוה קודם ונמוך אחר כך הינו סימון מעודד המשך!

על השחקן המעודד המשך בסדרה (על ידי סימון של קלף גבוה) להחזיק בסיבה טובה לכך: מכובד בידו שעשוי לזכות או אפשרות לחיתוך. מנגד, על שחקן אשר לא מעודד המשך בסדרה להיות מוכן ששותפו יבחר לשחק סדרה אחרת...

אתם במערב. נגד חוזה של 4H הובלתם AS: השותף שיחק 3S והיריב 5S. כיצד תמשיכו?

ניתוח הדומם

ההחלטה הראשונה של המגן היא אסטרטגית. האם יש לבחור בהגנה "אקטיבית" או "פאסיבית". המשמעות של הגנה אקטיבית היא ניסיון לזכות ו\או לפתח בכל הלקיחות של ההגנה במהרה. המשמעות של הגנה פאסיבית היא ההיפך: אין לנסות לזכות או לפתח לקיחות מייד. במקום, יש לוותר על ההובלה ו"להמתין" לכרוז לשחק לידנו. מקור לקיחות בדומם (סדרה צדדית ארוכה וחזקה) הוא הסימן המובהק שיש לבחור בהגנה אקטיבית. החשש הוא שלכרוז יש מספיק לקיחות לביצוע החוזה ולכן יש למהר לקחת את הלקיחות בהגנה.

ביד זו סדרת הדאימונדים בדומם הינה מקור פוטנציאלי של לקיחות. לכן על מערב לבחור בהגנה אקטיבית! הצעד הבא של מערב הוא להגדיר מהן ה"סדרות של ההגנה" (אותן יש לשחק מייד) ומהן ה"סדרות של הכרוז" (מהם יש להימנע מלשחק בכל מחיר). לרוב, סדרת השליט והסדרה הארוכה הצדדית בדומם הן סדרות של הכרוז. לקיחות בהגנה בסדרות אלה הינן ודאיות. הכרוז חייב לשחק את הסדרות הללו בשלב זה או אחר, ולהגנה יהיה היתרון של "המושב הרביעי" בסיבוב הלקיחה. ביד זו יש להימנע ממשחק של הארט או דאימונד. שתי הסדרות האחרות, סדרות הספייד והקלאב נחשבות לסדרות שלנו. לכן יש לשחקן במהרה (ההגנה היא אקטיבית!). השאלה היא איזו סדרה יש להמשיך: קלאב או ספייד?

הסימון של השותף

השותף שיחק 3S. קלף נמוך. הרמז הראשון שיש למערב הוא ששותפו לא מעוניין בהמשך בסדרת הספייד.

שימוש בדמיון ואופטימיות

אחת התכונות החשובות למגן בברידג' היא היכולת לדמיין ולהיות אופטימי. ניתוח הדומם והסימון של השותף מובילים למסקנה שיש לשחק את סדרת הקלאב. למראה הדומם (AQC), על מערב לנסות ולדמיין כיצד יכולה ההגנה לזכות בלקיחה בסדרה זו: רק כאשר לשותף במזרח יש את המלך קלאב. במקרה זה, משחק "דרך" ה- AQ בדומם יבטיח להגנה לקיחה. לכן על מערב להמשיך בקלאב.

היד כולה:

רק המשך של קלאב מפיל את החוזה. להגנה 2 לקיחות בספייד ולקיחה פוטנציאלית בקלאב (המלך) - אותם יש למהר ולקחת (הגנה אקטיבית). אך להגנה יש עוד לקיחה בסדרת הדאימונד, היא יכולה להמתין עבורה. שימו לב כי לכרוז מפסיד ודאי בסדרה.

אם למשל ההגנה ממשיכה בשלושה סיבובי ספייד: הכרוז יחתוך, ימשוך שליטים וימסור דאימונד להגנה. כעת מאוחר מדי לשחק קלאב מכיוון שלכרוז יש 10 לקיחות: 5 הארטים, 4 דאימונדים וקלאב אחד. רק משחק מוקדם של קלאב יאפשר להגנה לזכות בלקיחה לפני שהכרוז מספיק לפתח את סדרת הדאימונד.

הסימון החכם של מזרח

לאחר שבוחנים את ידו של מזרח יש לברך אותו על ערנות עילאית בהגנה ועל סימון מלא מחשבה. שימו לב, למזרח QS. הובלת השותף ב- A מבטיחה את המלך ולכן לרוב עם מלכה יש לעודד המשך. אך לא ביד זו!

מזרח חשב צעד אחד קדימה. הוא הבין שהמלך קלאב בידו הוא לקיחה פוטנציאלית עבור ההגנה. לשם כך גם עליו להיעזר בדמיון: על השותף לתקוף את הסדרה "דרך" ה- AQ בדומם, כאשר המלך ממוקם בבטחה אחרי העקיפה. כיצד יש לבקש המשך בקלאב? אי אפשר לבקש המשך בסדרה ספציפית. הפתרון פשוט לא לעודד המשך בסדרת הספייד. על מזרח לבצע בדיוק אותו הניתוח של הדומם שמערב מבצע:

1. סדרת הדאימונד בדומם היא מקור לקיחות. יש לשחק הגנה אקטיבית.

2. סדרות ההארט והדאימונד נחשבות לסדרות שלהם. יש להימנע מלשחקן.

כעת, אם מזרח לא יעודד המשך בספייד, למערב נשארה רק סדרה אחת לשחק - קלאב!

אחרי מעשה

כדי להכשיל את החוזה על שני השחקנים להפגין שותפות בהגנה. ביד זו הדבר בא לידי ביטוי ב:

א. ניתוח הדומם והסקת מסקנות זהה לגבי האסטרגטגיה הנחוצה להכשלת היד (הגנה אקטיבית).

ב. שימוש בדמיון ואופטימיות.

ג. הבנה משותפת של הלוגיקה של סימון מעודד\לא מעודד: גם קלף נמוך הינו סימון - לא להמשיך. מכאן, שיש להמשיך סדרה אחרת.

שני השחקנים ממלאים תפקיד חשוב בהכשלת היד. מערב ביצע את מהלך המפתח - משחק של סדרת הקלאב. מזרח תרם למהלך בכך שלא עודד המשך בספייד. ברידג' זה משחק של שותפות!


417 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page