top of page
  • אלדד גינוסר

ביצוע 3NT עם שני חוסרים

עודכן: 24 באוג׳ 2021


בתחרות קבוצות נוקקאוט במהלך מטצ' צמוד נגד קבוצה חזקה אתם מקבלים את היד הבאה:

השותף פותח ♦2. לשיטתכם מדובר במוסכמת פלנרי (Flannery).

קצת על מוסכמת פלנרי (Flannery)

מדובר על מוסכמה "עתיקת יומין" אך שכיחה למדי, לפחות בארה"ב. לפי המוסכמה, בהכרזת פתיחה של ♦2 מראה השחקן יד מאוד ספציפית: מינימלית בכוח (11-15) ומדויקת בחלוקה עם 5\6 הארטים ו- 4 ספיידים. יתרונות המוסכמה מובהקים:

1. מדובר ביד שכיחה יחסית (אך לא שכיחה כמובן כמו פתיחה חלשה בדאימונד).

2. בחלוקה הספציפית הזו לפותח יש בעייה של הכרזת המשך אחרי פתיחה ב- ♥1: למשל אחרי תשובה של 1NT אשר מחייב המשך, או אחרי תשובה של סדרה חדשה בגובה 2 במינור. הפותח אינו יכול להכריז ♠2 עם יד מינימלית.

3. לפי השיטה, בתשובה לפתיחה של ♥1, הכרזת ♠1 מראה על 5+ קלפים, בעוד תשובה של 1NT או 2במינור יכולה להסתיר רביעייה בספייד. יש לכך יתרונות רבים.

יחד עם זאת, לא רבים בישראל משחקים את השיטה. כמובן שלצד מספר יתרונות שמניתי ישנם גם חסרונות, בטח בהשוואה למוסכמות פתיחה אחרות כמו ♦2 חלש, מולטי או אחרות.

תורכם להכריז. אין לכם התאמה במייג'ור, אבל מעניין לדעת מה חלוקת השותף בסדרות המינור. לפי שיטכם כעת, תשובה של 2NT מחייבת למשחק מלא ושואלת את השותף על החלוקה שלו. מאחר וחלוקת הסדרות במייג'ור ידועה, מדובר בעיקר על תיאור החלוקה בסדרות המינור. אתם מכריזים 2NT.

שתי התשובות השכיחות במצב זה הן ♦3 או ♣3. הן מראות כי לפותח 3 קלפים בסדרה (או 4 לעיתים נדירות). מכאן גם משתמע שסדרת המינור השנייה קצרה במיוחד (בודד או חוסר). עם ידכם, המידע אודות חלוקת סדרות המינורים בידו של השותף הוא קריטי:

א. אם לשותף אורך בסדרת ה- ♣, ידכם מתאימה למשחק של 3NT.

ב. אם לשותף אורך בסדרת ה- ♦ ידכם ממש לא מתאימה למשחק בחוזה ללא שליט (בידכם ארבעה קלאבים עם 10 בלבד מול קלף בודד או חוסר צפויים בידו של השותף). מעבר לכך, בידכם התאמה אדירה בסדרת ה- ♦ ואפשרות למשחק בסלם. שימו לב, המידע על קוצר של השותף בסדרת ה- ♣ הוא יקר ערך ומשמש הלכה ומעשה כהכרזת "ספלינטר". ללא כוח מבוזבז בסדרת ה- ♣ ידכם מתחזקת לכיוון הכרזת סלם.

כצפוי השותף עונה ♣3. אתם סוגרים ב- 3NT.

היריב מוביל ב - Q♣. הדומם נפרס. שתי הידיים:

כיצד תשחקו?

במבט ראשון:

ספירת לקיחות בטוחות היא ההתחלה הנכונה של הכרוז בכל חוזה. בידכם 3 ספיידים, 2 דאימונדים ו- 2 קלאבים. סה"כ 7 לקיחות בטוחות. אתם צריכים 2 לקיחות נוספות להבטיח את ביצוע החוזה. מאחר ומדובר במשחק קבוצות בשיטת IMP, אין צורך לדאוג ללקיחות עודפות ויש להתמקד בביצוע החוזה בלבד.

במבט ראשון, נראה שסדרת הדאימונד היא המקור הטוב ביותר ללקיחות פוטנציאליות. גם אם יש צורך למסור את המלכה ליריבים, שאר הלקיחות בסדרה שלנו בדרך של הגבהה פשוטה (סה"כ 3 או 4 לקיחות נוספות!).

מה הבעיה עם פיתוח סדרת הדאימונד?

כאשר הכרוז מבקש לפתח סדרה בחוזה ללא שליט עליו לחשוב על 4 אלמנטים:

א. כמה לקיחות פוטנציאליות בסדרה והאם זה מספיק לביצוע החוזה. במקרה של סדרת הדאימונד, לאחר מסירה של המלכה ליריבים יש 3 לקיחות פוטנציאליות בדרך של הגבהה המספיקות בהחלט לביצוע החוזה.

ב. איך יש לשחק את הסדרה (עקיפה\משחק אל מכובד\מסירת לקיחה מייד\"הפלת" מכובד). במקרה זה מאחר ולמזרח חוסר בסדרת הדאימונד אין אפשרויות רבות ויש לשחק את הסדרה כרגיל: את הקלפים הגבוהים קודם (AK). אנו מקווים שהמלכה "תיפול", אך אם לא, בהמשך נמסור אותה.

ג. מה הסכנה לחוזה. כמה לקיחות מהירות יש בידי היריבים, כולל הלקיחה\לקיחות אותם אנו מוסרים להם במהלך פיתוח הסדרה שלנו. ביד זו ליריבים אפשרות ל - 3 לקיחות מהירות בסדרת ההארט. יחד עם המלכה דאימונד, אין להם 5 לקיחות להכשלת החוזה.

ד. כניסות. במסגרת פיתוח סדרת הדאימונד ביד זו יש בעיה של כניסות ליד הכרוז. מאחר ובדומם חוסר בסדרת הדאימונד, יש צורך בשתי כניסות לידו של הכרוז: בפעם הראשונה כדי למסור את המלכה ליריבים ובפעם השנייה כדי לזכות בלקיחות שפותחו. אך בידו של הכרוז יש רק את ה- A בספייד ככניסה בטוחה.

מה הפתרון?

לאתר כניסה נוספת לידו של הכרוז או לפתח סדרה אחרת.

מה הכניסה הנוספת האפשרית לידו של הכרוז?

ה- 10 ספייד. הכרוז יכול לשחק ספייד ל- 10 בידו תוך שהוא מבצע עקיפה על ה- J♠ בדרום. משחק בעל סיכויים של 50%. בהחלט אפשרות לא רעה לביצוע החוזה. המשחק של הספייד אינו במטרה לזכות ביותר לקיחות בסדרה עצמה אלא במטרה של לבנות כניסה נוספת לידו של מערב לצורך פיתוח סדרת הדאימונד.

מה לגבי אפשרות של פיתוח סדרה אחרת?

הקלף הרביעי בספייד בדומם עשוי להיות לקיחה פעמים רבות, אך הלקיחה הזו לא תאפשר לנו לבצע את החוזה. תזכורת: אנו זקוקים לשתי לקיחות נוספות!

מה לגבי סדרת ההארט?

יש לנו מעט הארטים ביחד (6 בלבד). אך הרצף של ההארטים בדומם (Q1098) והאורך מקנה לנו פוטנציאל לא מבוטל. אם הכרוז ימסור ליריבים 3 לקיחות בסדרה: ה- AKJ, הקלף הרביעי יהפוך ללקיחה בדרך של הגבהה פשוטה. אם הסדרה מחולקת 4-3 בין היריבים גם הסיבוב החמישי והשישי בסדרה יהיו לקיחות ויספיקו לנו לביצוע החוזה. הסיכויים לחלוקה של של 4-3 בסדרה הם מעל ל- 60%. זהו משחק עדיף מבחינה הסתברותית מהאלטרנטיבה הקודמת שבחנו (עקיפה על הנסיך ספייד).

האם יש בעייה בפיתוח סדרת ההארט?

שוב, עלינו לבחון את אותם 4 אלמנטים לגבי סדרת ההארט:

א. פוטנציאל הסדרה -סדרת ההארט תקנה לנו 2-3 לקיחות נוספות. מספיק לביצוע החוזה.

ב. איך יש לשחק את הסדרה. גם כאן יש למערב חוסר, כלומר יש לשחק את הקלפים הגבוהים קודם: Q אח"כ 10, 9, 8...

ג. כניסות - על מנת לפתח את סדרת ההארט עלינו לשחקה 3 פעמים (מסירת ה- AKJ) ואח"כ עלינו לשחקה פעם נוספת לצורך גביית הלקיחות שהוגבהו. סה"כ 4 כניסות נחוצות לנו בשל העובדה שמערב עם חוסר בסדרה. בידו של מזרח יש ♣AK ו - KQ♠. לכן יש מספיק כניסות.

ד. בחינת הסכנות - כמה לקיחות מהירות יש ליריבים? האם במהלך מסירת 3 לקיחות בסדרת ההארט, לא יוכלו לקחת עוד 2 בסדרת הקלאב?

ניתוח העוצר בסדרת הקלאב

במשחק ללא שליט על הכרוז לבקש לנתח את מצב העוצר בסדרה שהיריבים תוקפים. במסגרת זאת עליו להשתמש במידע העשיר הניתן מקלף ההובלה של היריב והמשחק של המגן ליד שלישית:

1. עצם בחירת סדרת ההובלה מצד היריב (סדרה ארוכה).

2. מצב המכובדים בסדרה. זאת לאור: קלף ההובלה (מכובד, רביעי או שני מלמעלה) והמשחק של המגן ביד שלישית (משחק גבוה או נמוך).

המידע לגבי איכות העוצר תשפיע על ההבנה של הכרוז באשר ליכולת המגנים להכשילו. בתוך כך, הוא יבקש למקסם את כוחו של העוצר על ידי שימוש ביתרונות של: יד "שניה" (הדומם) על פני היד שהובילה (ושיחקה כבר קלף לסיבוב הלקיחה!), ובעיקר יתרונה המובהק של היד ה"רביעית" (הכרוז) על פני שני היריבים.

ביד זו, ניתוח העוצר בסדרת הקלאב קריטי לביצוע החוזה. זאת, בעיקר לצורך הבנה שה- ♣10 הינו עוצר שלישי בטוח! ליריבים לא יתכנו 2 לקיחות בסדרה ולכן בטוח לפתח את סדרת ההארט. לאחר שהכרוז זוכה במלך קלאב (כנגד המלכה), ה- 10 קלאב משמש עוצר בטוח כנגד הנסיך הצפוי בידו של צפון:

א. כאשר צפון יתחיל את הסדרה ה- 10 יקח לקיחה בטוח (הוא ממוקם במושב רביעי).

ב. אם דרום מתחיל את הסדרה ה- 10 קלאב אינו לקיחה (דרום הוא היריב "המסוכן"). אך במצב זה אם הכרוז פשוט ימנע מלשחקו, ישאר ה- 10 כעוצר לאחר מכן. למעשה, כדי ללכוד את ה-10, על דרום בלבד (היריב המסוכן) לשחק פעמיים את הסדרה (אחרי סיבוב ההובלה) - ואם הדבר כלל אפשרי לדרום יש 3 קלפים בסדרה ולכן מחולקת 3-3. אין סכנה.

ההבנה לגבי ה- 10 קלאב: עוצר בטוח כנגד שתי לקיחות אפשריות של היריבים בסדרת הקלאב מאפשרת לכרוז לפתח בבטחה את סדרת ההארט.

היד המלאה:

שימו לב, כי באותה היד, אם למערב לא היה את ה- 10 בקלאב - התכנית היחידה לביצוע החוזה הייתה משחק של ספייד ל- 10 בניסיון לפיתוח סדרת הדאימונד.

כעת נבחן את ההגנה האפשרית של היריבים כנגד המשחק שלנו בלקיחה השניה - מלכה הארט. ישנם 4 תרחישים אפשריים:

תרחיש ראשון

היריב בדרום זוכה במלך הארט ומשחק קלאב נוסף. זה התרחיש אליו התכוננו. על מערב להימנע מלשחק את ה- 10 כי הוא צפוי להפסיד לנסיך של צפון. אם מערב שומר על ה- 10 בידו לצורך עוצר בסיבוב הבא היריבים לא יזכו בשתי לקיחות בסדרה. ניתן להמשיך ולפתח את סדרת ההארט בבטחה. היריבים לא יכולים לזכות בשתי לקיחות בסדרת הקלאב! זכו באס קלאב ושחקו את ה- 10 הארט פעם הבאה.

תרחיש שני

היריב בצפון זוכה באס הארט ומשחק קלאב בעצמו. התרחיש הזה היה מעניין בעיקר אם דרום לא היה משרת לסדרה. כעת הסכנה להפסד של שני קלאבים קיימת (בתרחיש זה לצפון 5 קלאבים!). אולם, המשחק של קלאב מכיוונו של צפון מאפשר למערב זכייה בטוחה ב- 10 קלאב! לא מדובר רק בעוד לקיחה אלא גם בכניסה נוספת לידו של מערב. זיכרו, כניסה זו הייתה חסרה בפיתוח סדרת הדאימונד! כעת החליפו תכנית ופתחו את סדרת הדאימונד!

תרחיש שלישי

היריב בדרום זוכה במלך הארט ומשחק ספייד. אם היריב בצפון היה זה שמתחיל את הסדרה לא הייתה בעייה כי ה- 10 ספייד היה משמש כלקיחה בטוחה ביד רביעית - אך במצב זה ה- 10 ספייד ממוקם ביד שנייה ואינו לקיחה בטוחה. תרחיש זה דווקא מציב אתגר בפני הכרוז אם לא ישחק בזהירות. ההגנה של תקיפת סדרת הספייד היא מהלך חכם של היריבים המעוניינים לתקוף את הכניסה היחידה לידו של מערב (אס ספייד). על מערב להימנע מלשחק את - A בשלב מוקדם - מהלך שיחסל את הכניסות לידו ויכריח אותו לשחק גם את הלקיחות בדאימונד ועל ידי כך להגביה ליריבים את המלכה בדאימונד!

כלומר, על הכרוז לזכות ב- K\Q ספייד ולהמשיך בפיתוח סדרת ההארט!


306 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page