top of page
  • אלדד גינוסר

לשחק נגד השדה בתחרות טופ-בוטום

עודכן: 24 באוג׳ 2021


יש לקרוא פוסט זה במקביל לפוסט הקודם. זאת, מאחר והם דנים בשני מצבים הפוכים. כאן אדון במצב המנוגד, בו "נכשלנו" בהכרזה, וכעת כדי להשיג תוצאה טובה, יש לשחק "נגד השדה", נגד הסיכויים. מעבר לכך, יהיה כאן לקח חשוב לגבי האופי הרצוי של שחקן ברידג', המעוניין לנצח: אסור לו "לבכות על חלב שנשפך". אם אתם משחקים בחוזה לא טוב, מאחר ולא ניתן לשנות כבר את המכרז (אולי ניתן להפיק לקחים לעתיד, אך זה רק אחרי מעשה), יש להמשיך ולהתייחס למצב הבעייתי כהזדמנות לנצח!

אתם משחקים במועדון המקומי בשיקגו, כאשר לשולחן שלכם מגיעות שתי נשים נחמדות שמודיעות לכם (מודיעות לי): "אנחנו יודעות מי אתה, אבל בכל זאת ננסה לנצח אותך, כי זה כל מה שאנחנו יכולות לעשות". זו גישה נהדרת לדעתי, אני מעריץ אותן על כך. בלבי אני אומר, גם אני אנסה לנצח, כי זה כל מה שאני יכול לעשות.

אתם מרימים את הקלפים (אתם אמנם צפון, אך בפוסט זה שיניתי את מיקומכם למערב, מתוך צרכים שלי ככותב). אתם המחלק:

אתם פותחים 1NT. משמאל פאס. השותף חושב זמן מה ומכריז 2H, טרנספר. אתם מכריזים 2S ופרטנר מכריז 6S. כולם פאס. החוזה 6S, היריב מוביל בדאימונד, הדומם נפרס. שתי הידיים:

הערות על הכרזת השותף: אחר כך! כעת יש לכם משימה - אם אתם זוכרים - לנסות לנצח.

ניתוח התוצאות הצפויות בשדה

ברור שאתם משחקים חוזה נחות מול שאר השדה. מה הכוונה? יש שני חוזים טובים יותר מהחוזה שלכם: האחד כמעט בלתי אפשרי להכרזה, 7D, אשר מבוצע בקלות (2 לקיחות בספייד, 2 לקיחות בהארט, 5 לקיחות בדאימונד, 3 לקיחות בקלאב ולקיחה 13 היא חיתוך הארט בדומם). אך החוזה 6NT - ככל שיוכרז בשאר השולחנות - צפוי להיות מבוצע בקלות, עם אפשרות ללקיחה עודפת, אם הכרוז יצליח לתפוס את המלכה ספייד.

בשיטת ניקוד IMP זה לא צריך להטריד אתכם: אף אחד לא יכריז 7D. כמו כן, ההבדל הפעוט בין 6NT לבין 6S, שאתם משחקים, אינו רלוונטי לתוצאה. עם זאת, בתחרות טופ-בוטום, ההבדל בין 6S לבין 6NT מבוצעים - 10 נקודות קטנות - משנות הכל. הניתוח הזה - אותו אני מכנה "מטא-ניתוח" (Meta-Analysis) הוא ניתוח ברמה הגבוהה ביותר במשחק בתחרות טופ-בוטום, לרוב מבוצע אך ורק על ידי שחקנים מומחים. מדובר בניתוח אשר מבקש לקחת בחשבון את התוצאה הסופית הצפויה מול שאר השדה. יש לזכור הרי מה המטרה - לא לבצע כמה שיותר לקיחות, אלא - שוב - לנצח את שאר הזוגות. לכן יש לבקש לנתח מה יקרה בשאר השולחנות.

הניתוח שלי היה חד וחלק: רוב השולחנות ישחקו 6NT. מה יעלה בגורלם, אם כן? יש 12 לקיחות גבוהות, עקיפה מוצלחת בספייד תניב לקיחה 13. איך שחקנים אחרים ישחקו את סדרת הספייד? מסקנתי הייתה ברורה וגורפת: המשחק לפי הסיכויים בקומבינצייה זו הוא לגבות את ה- AS (כנגד QS בודדה) ולאחר מכן לבצע עקיפה נגד צפון. לסיכום: רוב הזוגות בשדה יבצעו 13 לקיחות בחוזה ללא שליט (6NT) כאשר המלכה ספייד ממוקמת בצפון, ו- 12 לקיחות כאשר המלכה ספייד ממוקמת בדרום.

איך הניתוח לעיל משפיע על המשחק שלכם בחוזה 6S?

המשחק הנורמלי (לפי הסיכויים) בחוזה של 6S, במטרה למקסם את הלקיחות שלכם בקומבינציית הקלפים בשליט (ספייד) הוא אותו המשחק אשר כולם צפויים לשחק בחוזה של 6NT. יש לגבות את ה- AS ואחר כך לבצע עקיפה נגד צפון. אתם זקוקים גם לחלוקה של 3-3 בסדרה, כדי לקחת 13 לקיחות. אך איזו תוצאה תקבלו אם המהלך יצליח (או יכשל) - חד וחלק - בוטום! מאחר וכולם ישחקו את אותו המשחק, רק שהם בחוזה טוב יותר של 6NT. הם ינצחו אתכם תמיד ב- 10 נקודות קטנות - שמשנות הכל: כשאתם תבצעו 1430 הם יבצעו 1440; כשאתם תבצעו 1460 הם יבצעו 1470. האם המצב אבוד? ממש לא.

כאן נכנס לפעולה האופי הרצוי של שחקן הברידג'. לא ניתן לשנות את החוזה שהוכרז כבר. שחקן "ווינר" יתייחס למצב הרע דווקא כהזדמנות ולא יבקש "לבכות על חלב שנשפך"!

כיצד עליכם לשחק ומדוע

החוזה אמנם אינו בסכנה (אלא אם סדרת הספייד מתחלקת 5-1), אך הסיכוי היחידי שלכם לקבל תוצאה טובה ביד זו הוא לשחק נגד הסיכויים, לשחק נגד כולם. זה הכל שאלה של הלקיחה העודפת. ניתן לנצח כאן רק אם אתם תזכו ב- 13 לקיחות בחוזה של 6S - עבור תוצאה של 1460 - כאשר שאר השדה יזכה ב- 12 לקיחות בחוזה ללא שליט הצפוי - עבור תוצאה של 1440. לכן יש לבחור במשחק האלטרנטיבי של סדרת הספייד (הנחות מבחינה הסתברותית): ביצוע העקיפה על המלכה ספייד נגד דרום דווקא - הפוך מכולם! גם זה לא יספיק לכם כאשר אתם זקוקים, בנוסף לכך שהמלכה אכן תהיה ממוקמת בדרום, ככל הנראה גם לחלוקה של 3-3 בסדרה, אחרת עדיין תפסידו לקיחה. אולם, זה הסיכוי היחידי שלכם לניצחון בבורד.

אתם זוכים ב- AD ומשחקים את ה- JS מהדומם. דרום משחק קלף נמוך ואתם משחקים קלף נמוך. ה- JS זוכה. אתם משחקים ספייד ל- AS, נכנסים לדומם עם ה- KH, משחקים KS - המלכה ספייד נופלת ואתם מבצעים 13 לקיחות!

התוצאה שלכם היא 100%, אף אחד לא ביצע 13 לקיחות

היד כולה:

ניתוח תוצאות השדה היה מדוייק: מתוך 12 שולחנות בתחרות, 7 הכריזו וביצעו 12 לקיחות ב- 6NT. אם הייתם משחקים רגיל הייתם מקבלים תוצאה של 20%. כמובן שחלוקת הקלפים "האירה לכם פנים", אך לא הייתה לכם ברירה אלא לקוות לחלוקה כזו - אחרת, לא משנה כיצד הייתם משחקים - הייתם מפסידים מול שאר השולחנות שהכריזו נכון יותר.

הערות על ההכרזה של מזרח

כיצד צריך מזרח להכריז? עם 19 נקודות, מול פתיחה של 1NT, כנראה יש להכריז פשוט ומעשי: 1NT - 6NT. למזרח-מערב 34 נקודות גבוהות. שני החוזים יבוצעו - ככל הנראה - אולם בתחרות טופ בוטום יש יתרון לחוזה של 6NT, כאשר הידיים מאוזנות. 1440 מנצח 1430.

אולם, לעיתים (נדירות יחסית) ניתן לבצע 13 לקיחות בספייד - כאשר חוזה של 6NT יבצע 12 לקיחות בלבד. כיצד מזרח יכול לברר על התאמה בספייד? זה אינו עניין של מה בכך, עם יד חזקה כזו, אין הכרזה טבעית בנמצא (הרי 3NT ו- 4NT כעת אינן הכרזות מחייבות, אלא מזמינות. מה לגבי 5NT? תלוי בהסכמים של השותפים - לא מעניינינו כאן).

הפתרון הפשוט לבעייה של מזרח הוא בדמות אילתור. לאחר הכרזת הטרנספר (2H-2S), על מזרח להכריז 3C או 3D (התחזות לסדרת מינור, בנוסף לסדרת הספייד). כיצד זה משפר את מצבו של מזרח? אם לשותף -מערב- התאמה בספייד, הוא יכריז 3 או 4 ספייד כעת ומזרח יוכל לשאול לקלפי מפתח (RKCB) ולהחליט האם לשחק 6S, 6NT או אפילו 7S (לעיתים רחוקות), הרי מזרח גילה שלשותפו התאמה בסדרת הספייד. לעומת זאת, אם לשותף אין התאמה בספייד, הוא יכריז משהו אחר - אולי NT או יתמוך בסדרת הקלאב (המזויפת) של מזרח. במקרה זה מזרח יחזור לתכנית המקורית ויכריז פשוט 6NT. הלקח כאן הוא עקרון ידוע בהכרזות סלמים: כאשר יש צורך לגלות מידע נוסף, ניתן לזייף סדרת מינור, הכרזה המחייבת את השותף להמשיך בתיאור ידו. לשחקן המשתמש באילתור שכזה תכנית להמשך ההכרזה.

סוף מעשה

החמאתי ליריבות על ההערה שלהן בתחילת המשחק - הן מנסות לנצח אותי, כי זה כל מה שהן יכולות לעשות. המחשבה היחידה של שחקן ברידג' תחרותי - בכל שלב במהלך היד - היא כיצד ניתן לנצח, לזכות בתוצאה טובה. גם אם הכל נראה רע, כמעט תמיד יש הזדמנות. בחלוקת קלפים זו הייתי ממוזל. אם לא הייתי ממוזל, אולי לא הייתי כותב את הפוסט הזה. שנה טובה לכולם!


264 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page