top of page
  • אלדד גינוסר

סלם גדול באליפות העולם

עודכן: 24 באוג׳ 2021


יד זו שוחקה בשלב גבוה של אליפות העולם לקבוצות מעורבות באורלנדו (2018), שנערכה בשיטת נוקאאוט. חברי הקבוצה שלנו, דנה ברקוביץ (אמריקאית) ויניב זק (משחקים לראשונה יחד) הכריזו וביצעו חוזה של ♠7, אשר הניב רווח יפה של 13 IMP לקבוצה (אולם, לא הספיק לנצח את המצ' כולו).

הידיים וההכרזות:

הסברים על הכרזות מזרח מערב

2NT: ג'קובי.

♥3: הכרזה המראה קוצר בסדרת ה- ♥.

♣\♦4: הכרזת קונטרול ראשון או שני בסדרה צדדית.

RDBL: קונטרול ראשון בסדרה אותה היריבים הכפילו להובלה (♦).

4NT: שאלה לקלפי מפתח (RKCB). הכרזת מפתח: מזרח לוקח פיקוד על המכרז לסלם, למרות שכוחו חלש יותר.

5NT: שאלה למלכים ספציפיים.

♣6: מראה ♣ K.

מי הקפטן של ההכרזה?

אחד הנושאים המורכבים יותר בהכרזות סלמים הוא כיצד לקבוע מי צריך להיות "הקפטן של ההכרזה". הקפטן של ההכרזה הוא השחקן שמנהל את המכרז, שואל את השאלות (למשל, לקלפי מפתח) ומקבל את ההחלטה החשובה על החוזה הסופי. ביד זו, השאלה: "מי צריך להיות קפטן ההכרזה" חיוניות עבור הכרזת הסלם הגדול, מאחר והכרזת הסלם הקטן הינה עניין פשוט יחסית. קשה לזהות, אבל הקפטן של ההכרזה חייב להיות מזרח. הסיבה העיקרית לכך היא שמערב יכול להראות את ידו טוב יותר. הקלפים הטובים בידו של מערב יתוארו בקלות על ידי:

א. הכרזת הקוצר ב- ♥ על ידי הכרזת ה- ♥3 הקונבנציונאלית.

ב. תשובה של 4 קלפי מפתח ל- 4NT.

ג. ה- ♣K, בתשובה לשאלה למלכים ספציפיים.

כל המידע לעיל נחוץ למזרח כדי לקבל את ההחלטה הסופית ביד. לפי ההכרזות, נראה כי השותפות הפגינה הבנה עמוקה ומשותפת של מי צריך להיות הקפטן של ההכרזה, מזרח. מסונכרנים בחשיבה שלהם, התוצאה היתה הכרזה מצוינת של הסלם הגדול. את זה ניתן לראות בשתי הכרזות מפתח:

♠3 על ידי מזרח היא הכרזת המתנה, ללא ספק הכרזה מחייבת, המבקשת מהשותף לבצע הכרזה מתארת (קונטרול בסדרה צדדית). מזרח יכול היה להכריז ♣4 במקום, כדי להראות קונטרול. אולם, מזרח מתחיל להכיר בתפקידו במכרז זה, בתור הקפטן של המכרז: הוא זה שצריך לשאול את השאלות, בניסיון ללמוד על ידו של השותף ולהחליט על החוזה הסופי.

למרות שידו חזקה יותר, התנהלותו של מערב מראה כי הוא מבין ששותפו צריך להיות קפטן המכרז. הרי מערב נמנע מלשאול לקלפי מפתח בכל שלב של המכרז, למרות שעם ידו נראה כי הסלם בטוח כבר אחרי הכרזת ה- 2NT! התנהלותו של מערב מאפשרת לשותפו להחליט נכונה לגבי הסלם הגדול!

משחק היד

משחק בחוזה שליט, מציב תמיד בעיה בפני הכרוז: האם עליו להגביה את ידו או את הדומם. ביד זו, לאחר הובלה ב- ♦, לכרוז יש 3 אפשרויות שונות לשחק את היד:

א לחתוך 3 סיבובים של ♦ במזרח, חיסול מפסידים בידו של מערב.

ב לפתח סדרת ה- ♥ במזרח, הגבהת לקיחות בידו של מזרח.

ג בחירה בטקטיקת "חיתוך צולב". אולם, אפשרות זו לא יכולה להיות נכונה, כאשר מזרח-מערב צריכים לחתוך פעמים רבות מדי עם קלפים נמוכים ולהסתכן בכך בחיתוך מעל (Overruff) או בקידום שליט להגנה (Trump promotion).

בחירת הכרוז היא בין אופציות א ו-ב:

אפשרות א' תניב 13 לקיחות על ידי: ♠5 במערב, 3 חיתוכי ♦ במזרח, ♥A, ♦A ו ♣3 (AKQ). כדי להצליח במשחק זה, על הכרוז:

1. להימנע ממשיכת שליטים, מאחר ו- 3 חיתוכים נדרשים בידו של מזרח, הצד הקצר.

2. כניסה לידו של מערב 3 פעמים כדי לחתוך ♦ ולמשוך שליטים.

3. בשלב זה או אחר, לשחרר את החסימה בסדרת ה- ♣.

אפשרות ב' אטרקטיבית יותר, שכן ניהול הכניסות באופציה א' הוא בעייתי עבור הכרוז. אפשרות ב' תניב 13 זוכים על ידי: ♠5 במערב, חיתוך ♦ אחד במזרח, ♥A,♣ A ♦, 3 ושתי לקיחות נוספות על ידי פיתוח סדרת ה- ♥ במזרח. תוכנית זו מאפשרת לכרוז:

א למשוך שני סיבובי שליט בשלב מוקדם ולהימנע מסיכונים מיותרים.

ב. ניהול כניסות נוח יותר, שכן יש כניסות רבות לידו של מזרח (♠Q, ♣AQ, חיתוך ♦) לצורך פיתוח סדרת ה- ♥.

הכרוז חייב לתזמן את משחקו נכון:

לקיחה 1: זכייה ב- ♦A.

לקיחה 2: משחק של A♥ - הכנת הקרקע לפיתוח סדרת ה- ♥.

לקיחה 3משיכת שני סיבובים של שליט, יש לסיים בידו של מזרח, בכוונה להמשיך במשחק של סדרת ה- ♥. ביד זו, השליטים מתחלקים 3-1.

לקיחה 4: חיתוך ♥. הכרוז ממשיך לפתח את סדרת ה- ♥ על ידי חיתוך המפסידים. ביד זו, ה- ♥ K נופל בשלב זה (דבלטון). סדרת ה- ♥ מפותחת בקלות. הכרוז ביצע את היד.

לקיחה 5: אם ה- ♥ K לא היה נופל, הכרוז ימשוך את סיבוב השליט האחרון ויכנס לידו של מזרח דרך ♣ או חיתוך ♦ להמשיך ולפתח את סדרת ה-♥.

תוכנית זו תצליח כל עוד ה- ♥ מחולקים 3-3 או מלך דבלטון (או בחלוקות נוספות של סדרת ההארט, כאשר השליטים 2-2). סיכוי של בערך 60%. כך שיחק יניב זק וביצע את החוזה. היד כולה (מ- BBO):

(בפועל מערב הוא יניב זק, מזרח דנה ברקוביץ – טעות בויוגראף)

עד לכאן הפעם.


225 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page