top of page
  • אלדד גינוסר

Par: -1400

עודכן: 24 באוג׳ 2021


משחקי פסטיבל הברידג' ה- 51 מתקיימים בימים אלה בתל אביב. בתחרות חד פעמית זוגות גברים שיחקתי עם שותפי אופיר רשף (ולא הצלחנו במיוחד). בחרתי הפעם לספר לכם על מהלך מבריק שבוצע נגדי, כאשר לקראת סוף התחרות התקבלה היד הבאה:

אנחנו במזרח מערב. שותפי (אופיר) פתח במזרח 1S. דרום הכריז 2NT (מוסכמה המראה חלוקה של 5-5 או יותר בסדרות המינורים) ואני במערב הכרזתי 4C - מוסכמת ספלינטר - המראה קוצר בסדרת הקלאב (בודד או חוסר), תמיכה של ארבעה קלפים בספייד ויד המתאימה לכל הפחות למשחק מלא. אופיר במזרח הכריז 4NT (שאלה לקלפי מפתח - RKCB) - עניתי שניים, 5H. אופיר המשיך והכריז 5NT (שאלה למלכים) ואני הכרזתי 6H (מלך בסדרת ההארט - כאשר לפי ההסכם שלנו תשובה לשאלה למלכים היא אינה כמותית אלא ספציפית). כעת אופיר הכריז 6S ואני פאס.

ברוב השולחנות בשלב זה הסתיים המכרז, דרום הוביל KD והחוזה 6S מבוצע בקלות. לא ניתן לבצע 7S מאחר והמפסיד בסדרת ההארט הינו ודאי. לרוע מזלנו, בשולחן שלנו לשחקן בצפון היו רעיונות אחרים. הוא הכריז כעת 7C!!! הכפלנו אותו והוא נפל 6 פעמים: 1400 נקודות עבורנו. תוצאה רעה ? תלוי למי :)

השחקן בצפון ביצע למעשה מהלך מבריק - ולכן גם קיבל עליו תוצאה מעולה (60%), זה במקום 6S שלנו שהיה מבוצע ומקבל 1430 נקודות - ומוביל לתוצאה של 30% עבור צפון דרום. נדיר בהחלט שכישלון בחוזה של 6 פעמים עם כפל מוביל לתוצאה טובה. מה למעשה קרה כאן?

צפון ביצע הכרזת הקרבה (Sacrifice Bid) מושכלת ומוצלחת. הכרזת הקרבה בברידג' הינה הכרזת חוזה מתוך ידיעה שלא יבוצע, אך גם בהנחה שהיריבים יענישו הכרזה זו, ההנחה היא כי הכישלון יהיה פחות מביצוע החוזה של היריבים. ההכרזה אם כן מתבססת על שתי הנחות:

1. החוזה של היריבים מבוצע

2. הכישלון אינו גדול מדי

נפתח דווקא בנקודה השנייה. כיצד ידע צפון שהכישלון אינו גדול מדי? התשובה היא הפגיעות הנוחה - צפון דרום אינם פגיעים ומזרח מערב פגיעים. מדובר על מצב הפגיעות האטקרטיבי ביותר לצורך הכרזת הקרבה (נקודות הכישלון זולות עבורנו ועבורם הביצוע יקר). מעבר לכך, הכרזת השותף והתמיכה של Q10XX בקלאב מבטיחה לצפון דרום בסיס מסוים של לקיחות (לא הרבה, אבל מספיק לצורך ביצוע הקרבה מוצלחת).

אך כיצד צפון ידע שהחוזה של היריבים יבוצע? האם מדובר כאן בהימור ותו לא ? לא ממש. צפון יכול להסתמך על הכרזותיהם של יריביו החזקים (אופיר ואני) - אם הוא מקשיב להכרזות שלנו - לא רק שהכרזנו סלם בביטחון רב - הכרזת ה- 5NT של אופיר מהווה אף ניסיון לסלם גדול! אחרת מה הטעם לשאול למלכים כאשר התשובה כבר בגובה 6 ? כלומר, היריבים בטוחים כל כך בחוזה שלהם, שהם אף מנסים להגיע לחוזה גבוה יותר. מה שצפון עשה הוא למעשה לסמוך על שיקול דעתם של יריבים חזקים - ובמצבים מסוימים כאשר אתם משחקים נגד שחקנים החזקים מכם היתרון הוא שאפשר לעיתים לסמוך עליהם ולנצל זאת כנגדם.

מימין לתצוגת היד ישנה טבלה בה על פי ניתוח "דומם כפול" (Double Dummy) המחשב מראה כמה לקיחות כל צד יכול לבצע בכל סדרה. מתחת לטבלה כתוב: Par: -1400. המונח Par בברידג' פירושו : התוצאה המתקבלת ביד מסוימת אם שני הצדדים עשו את הטוב ביותר מבחינתם. וביד זו הכרזתו המצוינת של צפון, 7C והכישלון ב- 1400 נקודות היא תוצאת ה - Par. כאשר מזרח מערב הכריזו את החוזה הנכון אך צפון דרום ביצעו הקרבה משתלמת.

לא אמרתי לך בשולחן כי אני תחרותי מדי - אבל כל הכבוד אבן אדיר!


255 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page