top of page
  • אלדד גינוסר

עקיפה אחת יותר מדי

עודכן: 24 באוג׳ 2021


מעבר להבנה בסיסית של סיבוב הלקיחה ובחינה מדוקדקת של הסדרות, עבודת הכרוז דורשת: תכנון, ספירה, זיכרון ולא מעט דמיון. על הכרוז, כמו המדען, לעבוד לעיתים תחת הנחות מסוימות - אופטימיות או פסימיות - באשר לחלוקת הקלפים או לדמיין את מיקום המכובדים אצל היריבים - וזאת כדי לתת לו את מירב הסיכויים לעמוד במשימתו, ביצוע החוזה. בפוסט זה אדון ביד אחת, בה כל אלמנט בפני עצמו מיועד אמנם לרמה הבסיסית, אך ריבוי האלמנטים בחלוקה אחת נחשב למתקדם - ולכן מיועד גם לתלמידים\שחקני ברידג' מנוסים יותר.

ביד הבאה מזרח הוא המחלק:

שלושה מהלכי הכרזה אפשריים (צפון דרום לא מכריזים כלל)

ללא שיטות:

1NT-4♥-Pass

עם מוסכמת "העברה" (Jacoby Transfer):

1NT-2♦-2♥-4♥-pass

עם מוסכמת "טקסס טרנספר" (Texas Transfer):

1NT-4♦-4♥-Pass

ניתוח ההכרזה

מזרח פותח 1NT.

לדרום אמנם 13 נק"ג אך אין זה מספיק בפני עצמו להכרזת התערבות נגד פתיחה של 1NT. ללא סדרה ארוכה\חלוקה מיוחדת להתערבות, והכרזת כפל נגד פתיחה של 1NT מראה באופן נורמלי 16+ נקודות, לכן על דרום להכריז פאס. זיכרו - "פתיחה" אינה שווה הרבה כאשר היריב פתח 1NT.

מערב, המשיב, יודע כי לשותפו לפחות שני קלפים בהארט (השותף פתח 1NT, שמראה חלוקה מאוזנת) ולכן יש התאמה של 9 קלפים בסדרה. אם ברצונו לשחק חוזה עם שליט, יכול גם להוסיף גם נקודות התאמה: נקודה עבור שליט תשיעי ושלוש נקודות עבור קלף בודד (במסגרת התאמה של תשעה קלפים). סה"כ, יחד עם נקודות התאמה למערב יש 11 נקודות. מול פתיחה שמראה 15-17 נק"ג עליו להכריז משחק מלא ב- ♥. ההכרזה הבסיסית (ללא מוסכמות) היא ♥4.

בשלב מוקדם יחסית, מומלץ לשותפות לשלב מוסכמת העברה (Transfer) בתגובה לפתיחה ב- NT (ב"ברידג' ב-60 שניות" ראה עמוד 17 על תוספת מוסכמת העברה). יתרונה של מוסכמת ההעברה היא בעיקר בהחלפת הכרוז במשחק בסדרה (♥ במקרה זה) לידו של הפותח החזק (במקום המשיב) - דבר שמביא את מלוא הפוטנציאל של הקלפים הגבוהים ביד החזקה (בסיבוב הלקיחה הראשון הכרוז ניצב במקום האידיאלי - מושב רביעי) . למוסכמה שני שלבים: שלב ההעברה, בו יכריז המשיב סדרה אחת מתחת לסדרתו בתור הכרזה מלאכותית (♦2 במקרה זה), על הפותח להשלים אוטומטית ל- ♥2 (אין לו שיקול דעת). בשלב השני, המשיב במקרה זה, עם התאמה ידועה יכול להכריז משחק מלא ב- ♥. שימו לב - לחוזה הנכון (♥4) מגיעים בכל מקרה, אך שימוש במוסכמה מבטיח שהכרוז יהיה היד החזקה בנק"ג.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי גם אם השותפות מתקדמת ומחליטה לאמץ את מוסכמת ההעברה, מומלץ לא לשכוח לגמרי את הכרזות הבסיס - מאחר ובמידה ויש הכרזת התערבות אחרי ה- 1NT (או הכרזת "הפרעה") הכלל הוא כי כל המוסכמות החדשות מבוטלות וחוזרים להכרזות הבסיס.

מוסכמת "טקסס טרנספר" (Texas Transfer) מתקדמת עוד יותר ולא ארחיב עליה כאן.

ניתוח ההובלה

אם צפון מוביל - עליו להוביל בראש הרצף ה"קצר": Q♠, אם דרום מוביל יש להוביל מ- AK,ב- A♠. נגד חוזה עם שליט רצף של שני קלפים גבוהים, ובעיקר AK נחשבים להובלות אטרקטיביות.

ניתוח המשחק

לכרוז חמש "לקיחות גבוהות": אחת בהארט, שלוש בדאימונד ואחת בקלאב. כמובן שסדרת השליט הארוכה טומנת בחובה פוטנציאל ללקיחות רבות שלא ספרנו כבטוחות. פוטנציאל כזה מחושב לפי כמות הקלפים ב"צד הארוך" (7 במקרה זה) פחות המפסידים האפשריים (המלך בלבד - 1). כלומר שש או שבע לקיחות. מאחר וספרנו לקיחה אחת כבר (האס) אז מדובר על חמש-שש נוספות - ודי בטוחות מכיוון שמדובר בסדרת השליט.

אולם, במשחקים בהם לשחקן אחד שליטים רבים מומלץ לספור גם מפסידים - כאשר אלה נספרים ביד עם השליטים הארוכים בלבד (מערב במקרה זה). כאמור את המפסידים יש לספור ביד אחת בלבד, אך תוך התחשבות מסוימת בקלפים מנצחים אצל השותף ה"מכסים" (Cover) או עשויים לכסות מפסידים אלה. ביד זו למשל למערב חמישה מפסידים אפשריים: שלושה בספייד, אחד בהארט ואחד בקלאב. במהלך הספירה התחשבנו ב- A♣ וב- A♦ של השותף, אך לא ב- KQ♦ (מכיוון שבסדרת הדאימונד יש רק קלף אחד. לפיכך קלפים אלה אינם נחשבים כ"מכסים" מפסידים בסדרה עצמה, אך יש להם תפקיד אחר - הם עשויים לסייע להיפטר ממפסידים בסדרות אחרות - למשל ב- ♣ או ב- ♠).

בעקרון, בחוזה עם שליט יש לספור גם לקיחות וגם מפסידים. מאחר וספירת הלקיחות מובילה אותנו ל 10 או 11 אך ספירת המפסידים ל- 5, על הכרוז להבין כי הבעיה ביד זו היא מפסידים ולא לקיחות. במילים אחרות, על הכרוז לחשוב בצורה של כיצד לצמצם ממפסידים ולא כיצד לבצע עוד לקיחות (לדוגמא הפוכה: אם ספירת הלקיחות מובילה ל- 9 וספירת המפסידים ל- 3, יש לחשוב איך לבצע יותר לקיחות...).

בשלב הבא יש לטקס דרכים להיפטר מהמפסידים, כאשר בברידג' יש שלוש דרכים כאלה:

  1. עקיפה (Finesse) או "משחק אל מכובדים"

  2. "השלכה" (Pitch or Discard) על קלפים מנצחים של השותף

  3. חיתוך ב"צד הקצר"

חשוב לציין שאופצייה של השלכה או חיתוך נחשבות לבטוחות יותר מהאופצייה של העקיפה (התלויה במיקום מכובד) - אך לא תמיד לכרוז בחירה. ביד זו למשל יש להשתמש בשתי האופציות הראשונות (השלכה ועקיפה). כאשר בעקרון ניתן להשליך שני מפסידים בספייד על ה- AKQ♦ (בסדרה יש דאימונד אחד בלבד), לאחר ההשלכה יש לנו שתי עקיפות לביצוע (בסדרת ה- ♣ ובסדרת ה-♥) ומיקום המלך יקבע את גורל המפסיד בכל סדרה.

עם זאת, ההגנה הנכונה תתקוף את סדרת הספייד ותגרום להפסד מהיר של 3 לקיחות - כעת הכרוז נשאר עם מפסיד ב- ♣ ומפסיד ב- ♥ (עקיפה בכל סדרה).

לצורך ביצוע החוזה עליו להימנע מהפסד נוסף של לקיחה, בשתי הסדרות יש עקיפה:

העקיפה בסדרת ה- ♥ הכרחית לביצוע החוזה (מאחר שבסדרת השליט נמצאות רוב הלקיחות שלנו הדרושות לביצוע החוזה) ועליה יש לחזור פעמיים כאשר בכל פעם ההתחלה היא מידו של מזרח (במטרה ללכוד את המלך אם ממוקם בדרום יחד עם שני קלפים קטנים, כמו בחלוקה הנוכחית). כלומר, יש לתכנן כך שלידו של מזרח שתי כניסות (שני קלפים מנצחים בסדרות אחרות) לצורך העקיפה והחזרה על העקיפה, אם מצליחה.

העקיפה בסדרת ה- ♣ לעומת זאת אינה הכרחית לביצוע החוזה, מכיוון ויש אפשרות אחרת להיפטר מהמפסיד בקלאב, על ידי "השלכה" - שימוש ב- AK♦ אשר במזרח, כאשר בסיבוב השני של הסדרה (למערב קלף בודד) יושלך המפסיד בסדרת ה- ♣. במילים אחרות, למפסיד בסדרת ה- ♣ יש פתרון בטוח יותר מעקיפה, "השלכה").

תכל'ס

בהגנה נכונה היריבים ישחקו 3 סיבובי ספייד וצפון ימשיך בקלאב. המשחק הנכון של הכרוז מתמקד בשני אלמנטים מרכזיים:

1. העקיפה בסדרת ה- ♥ והצורך לחזור עליה. כאן יש להתחשב בכניסות לידו של מזרח - יש צורך בשתיים.

2. הימנעות מעקיפה ב- ♣ והשלכת המפסיד בסדרה על הלקיחות בסדרת ה- ♦.

בשל הצורך בשתי כניסות מהירות לידו של מזרח, יש לתזמן את הפעולות באופן מושלם:

על הכרוז לזכות ב- A♣ ולבצע מייד את העקיפה בהארט (לפני משחק של המנצחים בסדרת הדאימונד). לאחר שמהלך העקיפה מצליח יש לשחק דאימונד ל- A♦ ולהמשיך עם ה- K♦ במטרה להשליך את המפסיד בסדרת ה- ♣ - מהלך זה חשוב כעת כי זו הפעם האחרונה שמזרח נמצא בידו (אין יותר כניסות). לאחר מכן יש לחזור על העקיפה בהארט פעם נוספת, להוציא את השליט האחרון (המלך נופל) ולבצע את החוזה.

שימו לב כמה חשוב התזמון המושלם של כל המהלכים חשוב:

  1. משחק של ה- A♣ (כדי להימנע מהפסד אפשרי ל- K♣)

  2. משחק של עקיפה ראשונה בהארט

  3. משחק של AK♦ והשלכה של המפסיד הקלאב

  4. עקיפה נוספת ב- ♥

בתזמון לא נכון (למשל משחק של ה- AK♦ לפני העקיפה הראשונה בסדרת ה- ♥) הכרוז ייכשל בחוזה עקב מחסור בכניסה לידו של מזרח.

שימו לב שבשל החשיבות בתזמון הנכון, הכרוז מסכן אפשרות לכישלון נוסף בכך שהוא דוחה את השלכת המפסיד בקלאב לאחרי ביצוע העקיפה ב- ♥. אך בדרך לביצוע את החוזה עצמו - הסיכון של כישלון נוסף אינו צריך להטריד במיוחד את הכרוז.

משחק ההגנה

בחוזה עם שליט בעיקר על המגנים להבין וליישם שני מונחים חשובים:

  • דומם "חלש" - סדרה הממוקמת בדומם ללא מכובדים, סדרה עם פוטנציאל טוב להגנה לזכייה בלקיחות

  • דומם "חזק" -סדרה הממוקמת בדומם עם מכובד/מכובדים, אך גם עם פוטנציאל מסוים ללקיחה או לקיחות עבור ההגנה

בחינת והבנת הדומם היא ה א-ב של משחק ההגנה. המונחים דומם "חלש" או "חזק" מתייחסים לניתוח של סדרה ספציפית בדומם, ובעיקר להגנה נגד חוזה עם שליט. במסגרת זאת, מומלץ לשחקן "אחרי" הדומם (משמאל לדומם) לתקוף לרוב את הדומם ה"חלש" ולשחקן "לפני" הדומם (מימין לדומם) לתקוף לרוב את הדומם ה"חזק" (אחרי או לפני הכוונה - לפי כיוון המשחק של הלקיחה - "כיוון השעון"). זאת, במטרה לאתגר את המכובדים (ביד הדומם או ביד הכרוז) כך שיהיו תמיד ב"יד שניה" ולא ב"יד רביעית" (בסיבוב הלקיחה) - שימו לב - לא בכל דומם יש סדרה "חלשה" או "חזקה" לפי ההגדרה ויתכנו גם שתי סדרות "חלשות" או "חזקות"... בכל מקרה יצוין, כי מדובר בכלל אצבע, הוא אינו נכון תמיד אך מסייע ברוב המקרים.

אם מערב הוא המשחק (מזרח הדומם): בהובלה Q♠ על דרום לבצע מהלך מעניין: לזכות עם ה- AK♠ ולהמשיך בסיבוב שלישי ל- J♠ הצפוי של שותפו. מהלך זה אינו יכול להפסיד לקיחה מאחר ויש לנו את ארבעת הקלפים הגבוהים (AKQJ), אך אנו צריכים 3 לקיחות בלבד. העקרון החשוב כאן, הוא שלמראה הדומם, על דרום לתכנן כבר את ההמשך -לאחר הזכייה בשלושת הסיבובים של הספייד - על השותפות להמשיך בסדרת ה- ♣ (בדומם AKQ♦ ו- AQJ♣), על השחקן הנכון (לפני הדומם ה"חזק") לעשות זאת, כלומר, צפון. מהלכו של דרום מבטיח כי צפון יזכה בסיבוב השלישי בספייד וימשיך ♣.

אם מזרח הוא המשחק - בעזרת מוסכמת העברה (מערב הדומם): וההובלה היא ב- A♠ על צפון לסמן שהוא רוצה המשך ב- 8♠ או אפילו עם Q♠ (מבטיח את ה- J♠). מכיוון שהובלה ב- A מבטיחה גם את ה- K אין צורך בכל הקלפים הגבוהים בסדרה ואין לחשוש ממשחק של ה- Q♠. לאחר שדרום ימשיך בשלושה סיבובי ספייד, צפון זוכה ועליו להמשיך בקלאב - אחרי ה"דומם החלש" במקרה זה.

בגוון פילוסופי: הרהורים על הפחד של הכרוז מהלא נודע, העקיפה

חוזים רבים תלויים בביצוע של עקיפה מוצלחת. עקיפה כזו תלויה לא רק בשימוש נכון בטכניקה, אלא גם במיקום המכובד בידיים של היריבים - דבר שלכרוז אין עליו שליטה. כלומר, בעת ביצוע העקיפה יש תמיד אי ודאות מסוימת, אשר עלולה להלחיץ כרוזים בלתי מנוסים.

באופן הסתברותי, ללא רמזים מההכרזה, מיקום מכובד ביד זו או אחרת הינו 50%. אי אפשר להימלט מהמספרים, אך ההמלצה הגורפת לכרוז בעת תכנון המשחק, היא לבצע "הנחת עבודה" אופטימית: לקוות (או לדמיין) שהעקיפה הדרושה ממוקמת אצל היריב הנכון, או במילים אחרות: העקיפה "יושבת" (The Finesse is On).

במאמר מוסגר,אפשר גם להניח אחרת, שהמכובד ממוקם בידו של היריב הלא נכון (העקיפה "אינה יושבת") - הנחה פסימית שלרוב יש להמנע ממנה (אך נחוצה לביצוע טכניקות ממשפחת ה"משחק הבטוח" (safety play) - ושמורה בעיקר למשחק כרוז ברמה גבוהה ביותר) .

על הכרוז להניח באופטימיות - המכובד ממוקם היכן שאני רוצה אותו!

סיכום

  • מומלץ ללמוד מוסכמת העברה בתשובה ל- 1NT

  • לאחר לימוד המוסכמה, בשום אופן אין לשכוח את הכרזות התשובה הבסיסיות מאחר והן רלוונטיות כאשר יש הכרזת התערבות מצד היריב (המוסכמות מתבטלות)

  • בחוזה עם שליט מומלץ לספור מפסידים ביד עם השליטים הארוכים (גם כאשר מדובר בדומם)

  • כאשר ניתן להשליך מפסיד או מפסידים בסדרה יש לבדוק האם בכלל יש צורך בעקיפה באותה הסדרה

  • עבור ביצוע עקיפה וחזרה על עקיפה מוצלחת יש צורך במספיק כניסות ליד הנכונה, על הכרוז לקחת זאת בחשבון בתכנון ובתזמון

  • דומם "חלש" הוא כינוי לסדרה ללא מכובדים בדומם, אם יש ספק עדיף שהשחקן "אחרי הדומם" ישחקה

  • דומם "חזק" הוא כינוי לסדרה עם מכובד או מכובדים אך עם פוטנציאל של לקיחה או לקיחות להגנה, אם יש ספק עדיף שהשחקן "לפני הדומם" ישחקה

  • סימון במכובד (השלכת מכובד ביד "שלישית") מראה את ראש הרצף בסדרה

  • אם אתם זקוקים לעקיפה - דמיינו שהמכובד "יושב" במקום הטוב לכם!


483 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page