top of page
  • אלדד גינוסר

התמצאות במכרז תחרותי חלק א'

עודכן: 24 באוג׳ 2021


יש להבחין בין שני סוגי מכרזים: מכרז לא תחרותי לעומת מכרז תחרותי. כללים והמלצות לשפת ההכרזה המקובלת (הנלמדים בשלבים הראשונים) תקפים ברובם למכרז שאינו תחרותי. במכרז לא תחרותי, השותפות שואפת למצוא את גובה וכינוי החוזה הרצויים. ברור לבני הזוג כי הגנה אינה אפשרות. לעומת זאת, כאשר היריבים מעורבים במכרז, השאלה העיקרית הופכת להיות: האם להגן או להתקיף? באופן תיאורטי, בחצי מהחלוקות עדיף לשחק בהגנה. המכרז התחרותי טומן בחובו שלל מונחים חדשים, המלצות שונות ומוסכמות מקובלות שכדאי להכיר. נתחיל עם הבחנה שעל כל שחקן ושותפות להפנים: הכרזת הזמנה מול הכרזה תחרותית.

 

תקשורת בסיסית במכרז - הבחנה בין הכרזת הזמנה לבין הכרזה תחרותית

במכרז א', הכרזת ♥3 מצד מערב הינה הכרזת הזמנה ל-♥4. הגיון משותף מכיר בהכרזת ההזמנה: אין רווח אמיתי בהכרזת משחק בחוזה חלקי גבוה יותר - ♥3 לעומת ♥2 - רק תוספת סיכון. ביצוע של 9 לקיחות יניב אותה תוצאה בכל אחד מהחוזים. מדוע אם כן משתמשים בהכרזת ♥3? מדובר בהכרזת הזמנה למשחק מלא.

כיצד עובדת הכרזת הזמנה למשחק מלא? מערב - השחקן המזמין - מחזיק כוח המתאים להתייעץ עם השותף (16-17 נקודות). עם פחות מ- 16-17 נקודות, על מערב להכריז פאס. לשותפות אין אפשרות ל- 25 נקודות הדרושות להכרזת משחק מלא. עם יותר מ- 16-17 נקודות, על מערב להכריז בעצמו ♥4. לשותפות יש לבטח 25 נקודות. בהכרזת הזמנה מבקש השחקן המזמין מהשותף לבחון מחדש את כוח ידו. כיצד עובדת הבחינה מחדש? במכרז א', מזרח - אשר בהכרזתו הראשונה♥2 הגביל את כוח ידו (6-10 נקודות) - ימשיך להכריז למשחק מלא עם כוח מקסימלי (8-10 נקודות). אולם, מזרח יכריז פאס עם כוח מינימלי (6-7 נקודות). הכרזת ההזמנה מבקשת לדייק בכמות הכוח המשותפת לצורך הכרזת המשחק המלא. מטרת השותפות בהכרזה לא תחרותית היא הכרזת חוזה שיבוצע, ואם אפשר - עדיף עם הבונוס הגבוה שמקנה משחק מלא.

מכרז ב', לעומת זאת, הינו מכרז תחרותי. לאחר שדרום מכריז ♠2, הכרזת ♥3 מצד מערב היא הכרזה תחרותית המבקשת לשחק בהתקפה (♥3) ולא בהגנה (♠2). ההגיון המשותף מכיר בכך שהרווח בהתחרות נכונה על החוזה הוא האלמנט החשוב ביותר במכרז תחרותי - אף חשוב יותר מחיפוש 25 נקודות לצורך הכרזת משחק מלא, משימה בה מתמקדת השותפות במכרז לא תחרותי. אל לשותף במזרח לטעות בפירוש הכרזה זו כהכרזת הזמנה למשחק מלא, דוגמאת מכרז א'. הכרזה תחרותית היא הכרזת סגירה (סיינאוף)! על מזרח להכריז פאס בכל מקרה - מינימום או מקסימום.

במכרז ב', לאחר הכרזת ♠2 מצד היריב, הכרזת פאס או כפל מצד מערב תאפשר משחק בהגנה, הגם שלשותף במזרח המילה האחרונה בנידון. מטרתו של מערב בהכרזת ♥3 - בחירה מודעת בהתקפה - אינה אך ורק ביצוע החוזה. לנגד עיניו של השחקן במערב עומדות שתי מטרות נוספות - ייחודיות למכרז תחרותי:

- כישלון בחוזה של ♥3 עשוי להיות משתלם לשותפות בתור הכרזת 'הקרבה' כנגד חוזה ♠2 שיבוצע על ידי היריב.

- ההכרזה עשויה לגרור את היריבים להמשיך להתחרות ולהיכשל.

שתי שאלות חשובות יישארו ללא מענה במאמר זה. אשתדל לענות עליהן בהרחבה בעתיד:

א. מה הם השיקולים להכריז במצב תחרותי? התשובה הקצרה - לא נקודות גבוהות. אלא חלוקת היד וכמות שליטים.

ב. כיצד בכל זאת במכרז תחרותי ניתן לבצע הכרזת הזמנה, כך שהשותף יבין? התשובה הקצרה - בעזרת הכרזות מלאכותיות (קונבנציות).

שיהיה שבוע טוב


303 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page