top of page
  • תמונת הסופר/תאלדד גינוסר

קונבנציות פופולאריות בברידג' הישראלי, וסיפור

עודכן: 13 בדצמ׳ 2023

נשאלתי יותר מפעם אחת על קונבנציות בברידג': שכיחות, יעילות, אופטימיזציה. אני כרגיל תוהה לגבי הצורך לשחק קונבנצייה זו או אחרת 🧐 מאחר והן די נדירות


התשובה שלי ברורה: שחקו קונבנציות רק שאתם בטוח תזכרו בשולחן, שתוכלו לסמוך על השותף שיזכור בשולחן, ושלא יקחו מכם אנרגיות לשאר המהלכים הדרושים לכם כדי לנצח במשחק. לרוב מדובר בקונבנציות שכיחות.


מוסכמות "טבעיות"

ראשית אבהיר שבמונח "קונבנציה" או "מוסכמה" הכוונה להסכם מורכב. כל ההכרזות הן למעשה הסכמים\קונבנציות בין השותפים. אפילו הכרזות הפתיחה והתשובה הרגילות הן למעשה הסכמים הנובעים מהשיטה אותה אנו בוחרים לשחק (סטנדרט ישראלי או 2 על 1...). שנית, יש אינספור קונבנציות או הסכמים מורכבים.... יש גם יותר מדרך אחת לשחק מוסכמות מסוימות.

הרשימה ארוכה ואנו בוחרים לדון במוסכמות הפופולאריות בישראל של שנת 2023... בשנות ה- 90 למשל השיטה הרווחת בישראל היתה כי פתיחה ב- 1ק, 1ד, 1ה, או 1ס הראתה לפחות 4 קלפים (Four Card Major). כיום אף אחד לא משחק את השיטה הזו. כולנו שינינו לפתיחה במינור 3\2+ קלפים ופתיחה במייג'ור 5+ קלפים. דוגמא נוספת, כיום זוגות רבים בעולם מסכימים על משחק של טווח שונה עבור פתיחה 1 ללא שליט (10-12, 12-14, 13-15, 14-16, 15-17, 16-18...). כל ההכרזות הן מוסכמות!

ו...כמה דוגמאות למוסכמות די "טבעיות" אבל בכל זאת, מוסכמות:

-הכרזת סדרה חדשה מצד המשיב בסיבוב הראשון\שני של המכרז היא הכרזה המחייבת המשך. מדובר בהסכם פופולארי וחשוב המוגבל למצב ספציפי - עובדה שהכרזת סדרה חדשה במקרים אחרים אינה מחייבת המשך!

-הכרזת קפיצה של סדרה חדשה בסיבוב הראשון מראה על חולשה. הכרזות קפיצה בסיבוב השני כבר מראה על כוח.

-הכרזות הזמנה הן מוסכמות (בחינת כוח משותף למשחק מלא או סלם). את משמעותן מקבלות מההבנה המשותפת של האסטרטגיה של הכרזת משחקים מלאים ו\או סלמים בברידג'. למשל:

1הארט-2הארט-3הארט היא הכרזת הזמנה ל- 4הארט. זה ברור מאחר והשחקן שהכריז 3הארט יכול היה להכריז פאס ולשחק ב- 2הארט, חוזה עם ניקוד זהה ל- 3הארט אך עם פחות סיכון. נטילת הסיכון ללא רווח נתפסת במטרה לתקשר כוח לקראת המשחק המלא. מוסכמה. כך זה גם בהכרזות הזמנה לסלם: 1ללא שליט-4ללא שליט היא הכרזת הזמנה ל- 6ללא שליט מכיוון שאין צורך בנטילת סיכון ללא רווח.


מוסכמות\קונבנציות פופולאריות בישראל 2023

אסמן בירוק את הקונבנציות השכיחות והיעילות ביותר (בעיני), כאלה ששווה להשקיע ללמוד ולשחק! שאר המוסכמות חשובות פחות, ויש לשחקן רק אם שני השותפים מרגישים 100% בנוח!


קונבנציות בסיבוב הראשון של המכרז:

פתיחה: מולטי 2ד, גמבלינג 3ללא שליט

מול פתיחה ללא שליט: סטיימן, טרנספר למייג'ור, טרנספר למינור, טקסס טרנספר, פאפט סטיימן, מוסכמה להכרזת שני מינורים

מול פתיחה במייג'ור: ברגן רייז, ג'קובי 2ללא שליט

מול פתיחה במינור: אינברטד מינורס

במצבי התחרות: כפל שלילי, כפל הוצאה וכפל גדול, כפל תשובה, קיוביד מזמין+, הכרזת 2 חלש בקפיצה, מייקלס קיוביד, 2ללא שליט\4ללא שליט מיוחדים, דונט\קפלטי, קפיצת תמיכה, רידבל נקודות, לבנסול (3\2), סטולן דבל


קונבנציות בסיבוב השני של המכרז:

צ'ק בק סטיימן או ניו מינור פורסינג, צבע רביעי מחייב, דרורי

אוגוסט או שאלה לתמונות צדדיות אחרי פתיחה חלשה בגובה 2

סמולן, טקסס מושהה, סטיימן לא מחייב

לבנסול אחרי רברס ביד

הכרזות מבחן והכרזות עוצרים

מצבי התחרות: כפל תמיכה, קיוביד שואל לעוצר, כפל מזמין


קונבנציות סלמים (ניתן בכל סיבוב):

שאלה לאסים בלקווד 4NT

שאלה לקלפי מפתח רומן בלקווד (RKCB)

שאלה לאסים גרבר 4C

ספלינטר

הכרזות קונטרולים



'סמולן (Smolen) או לא' - סיפור




במכרז א' השותפות משחקת סמולן אחרי סטיימן. במכרז ב' השותפות לא משחקת סמולן. בשני המקרים מזרח המשיב לפתיחה ללא שליט בחר להשתמש במוסכמת סטיימן עם חלוקה של 5-4 במייג'ורים וכוח מספיק למשחק מלא. לאחר שהפותח שלל רביעיות במייג'ור עם 2ד, המשיך המשיב להראות את סדרת החמישייה בהארט. במכרז א' המשיב עשה זאת באופן מלאכותי על ידי הכרזת ספיידים (סמולן). במכרז ב' המשיב עשה זאת באופן טבעי על ידי הכרזת הארטים. בסופו של דבר שתי השותפויות הכריזו את החוזה הנכון: סוג וגובה (משחק מלא בהארט). השותפות שמשחקת סמולן דייקה יותר ואיפשרה לשחקן שפתח 1ללא שליט -מערב - להיות הכרוז, דבר שיש לו יתרון בעיקר בסיבוב הלקיחה הראשון. ביד זו אם ההגנה מובילה בסדרת מינור, ידו של הכרוז על העליונה: יש עדיפות למכובדים במושב רביעי (כרוז) על פני מושב שני (דומם). אולם, גורל החוזה של 4הארט אינו תלוי רק בלקיחה הראשונה של המשחק. עם חלוקות נוחות ומשחק נכון שתי השותפויות צפויות לבצע 4הארט.


על מה עוד צריך לדבר? על האלמנט האנושי, השותפות ועל הפסיכולוגיה. 🙄 וכן על האנרגיות, המאמצים והמחיר שמשחק של יותר מדי קונבנציות גובה מאיתנו.


הסיפור

במכרז ב', מזרח-מערב הכריזו 4הארט ללא בעיות. המכרז היה פשוט ומהיר ולא שאב אנרגיות רבות או מאמץ מהשותפות. השחקנים במזרח-מערב מכירים במגבלותיהם ☺️ ובהכרזה הם מעדיפים פשטות על פני דיוק. לכן הם לא רוצים לשחק סמולן (על אף שהם מכירים ביתרונות). להם אין הסכמים במצבים לא מוגדרים\לא שכיחים - 3הארט זה 3הארט! וקפיצה בסיבוב שני מראה על כוח. סיבוב המכרז 3הארט-4הארט היה קל להם ופשוט. מזרח הכרוז ב- 4הארט שיחק בבטחה וביצע את המשחק עם לקיחה עודפת (המלך קלאב ישב בעקיפה והקלאבים\הארטים התחלקו באופן שווה). טופ למזרח-מערב!🤠 המשחק הסתיים מהר ואפילו לשותפים נשארו כ- 2 דקות לנוח לפני הסיבוב הבא. באותו בוקר הם סיימו מקום שני בקו שלהם עם 60%... מזרח-מערב שמחו על התוצאה הטובה! 💪


לשותפים במכרז א', ההכרזה ביד זו היתה חויה מעיקה למדי. 😨השותפים במזרח-מערב משחקים סמולן. הם למדו את השיעור פעם שניה לפני כחודש וקראו על כך פעם או פעמיים מאז. זו פעם ראשונה שמופיע הצורך במוסכמה. אחרי הכרזת ה- 2ד, מזרח לקח דקה ארוכה לפני שהכריז 3ספייד. הוא אפילו כבר שלח יד לקופסאת ההכרזה... וחזר בו. לא היה קל למזרח לזכור את הקונבנצייה... לבסוף מזרח הצליח להתמקד ולהכריז נכון, 3ס. שותפו במערב נראה בתחילה אובד עצות. המחשבה של השותף שלאחריה הגיעה הכרזת קפיצה בסדרה חדשה היתה מטלטלת מספיק... מערב לא הבין בתחילה את כוונת המשיב ולקח לו דקה ארוכה רק להתאפס על המכרז. כי דרוש אומץ להכריז 4הארט. מה שרואים מכאן עם 3 הארטים, לא רואים משם עם 5 הארטים. גם אחרי שמערב זיהה שמדובר בסמולן, לא היה בטוח האם יכול לסמוך על שותפו שיזכור... הרי רק שלשום השותף שכח את מוסכמת דרורי (והתנצל ארוכות, אמר שהכריז מהר מדי ולא היה מרוכז). האם השותף זוכר שהכרזת ספיידים כאן מראה למעשה 5 הארטים? האם השותף חושב על סמולן? מערב התקשה לקבל החלטה. כמעט הכריז 3 ללא שליט, שנדמה כפתרון הבטוח (ביום אחר היה מתאמץ פחות ומכריז 3 ללא שליט, חוזה הנידון לכישלון). מערב כבר נגע בכרטיס ההכרזה... והיריב העיר. 😱ברגע האחרון מערב החליט לסמוך על המצב והשותף והכריז 4הארט (לא לפני שנתן אלרט ליריבים). בינגו מזרח-מערב הכריזו את החוזה הנכון מהצד הנכון! שימוש מדויק במוסכמת סמולן. אולם למשימה החשובה של ביצוע 4הארט הגיע הכרוז במערב עם "הלשון בחוץ"... שגיאה קלה שנבעה מחוסר ריכוז (מערב השאיר שליט אחד בידי היריב) הובילה ל- 4הארט שבוצע בדיוק (ללא לקיחה עודפת). התוצאה הייתה קצת מתחת לממוצע. לא סוף העולם, אבל ברור כי מערב שילם את המחיר המנטאלי ביד זו. ללא זמן לנשום בכלל... הסיבוב הבא התחיל מייד (ובחלוקה הזו מערב עשה טעות בסיסית בקלף ההובלה).

בערב דיברו מזרח-מערב בטלפון על סמולן. למזרח חשוב להכריז נכון והתוצאה פחות מעניינת אותו. לפעמים הוא אפילו לא מסתכל על דף התוצאות בסוף התחרות. הוא שואב הרבה הנאה מהכרזות עם מוסכמות מסובכות. מערב לעומתו שחקן תחרותי ומתאכזב מתוצאות רעות. הוא היה מוכן לשחק פחות קונבנציות... מזרח-מערב הם חברי נפש ואוהבים אחד את השני, לכן מקפידים לשחק ברידג' לא יותר מפעם אחת בשבוע 🤩



דברו עם השותף בפתיחות על מוסכמות והצורך לשחקן. האם מוסכמות נדירות שוות את המאמץ? אם מוסכמה מסוימת מעיקה על אחד מבני הזוג, אני ממליץ לא לשחקה!



עוד על קונבנציות בבלוג שלי:




סדנא מוקלטת (בתשלום) שעשיתי בבאר שבע לפני כשנה בנושא קונבנציות אחרי פתיחה ללא שליט (כולל מוסכמת סמולן):



בספרון ברידג' ב- 60 שניות תמצאו (בין היתר) רשימת קונבנציות פופולאריות בישראל נכון ל- 2016. הרשימה אינה סגורה ואפשר להוסיף עוד כמה קונבנציות שמשוחקות בישראל כיום. עותק רגיל או דיגיטלי ניתן לרכוש כאן (או במועדון אביבים):


 

עד כאן הפעם 🤠


אלדד\גינו

238 צפיות
בינתיים...
עדיין לא פורסמו פוסטים בשפה זו
שווה להמשיך ולעקוב...
פוסטים אחרונים
פוסטים ישנים
חפש לפי תגיות
עקבו אחרי
  • Facebook Basic Square
bottom of page